90708363_199198131532971_983502825944252416_n

ثبت نخستین واقعۀ مثبت کرونا در ولایت سرپل

neshananews

29 March 2020

با ثبت نخستین واقعۀ مثبت ویروس کرونا در ولایت سرپل، این ولایت نیز در جمعی ولایات آلوده به ویروس «کووید 19» پیوست. اکنون زنگ خطر به گوش باشنده‌گان سرپل و ولایات همجوار آن نواخته شده است تا اقدامات لازم را برای جلوگیری از گسترش این ویروس روی دست گیرند.

نور احمد اسحاق‌زی، رییس صحت عامۀ ولایت سرپل روز یک‌شنبه، دهم حمل در صحبت با رسانه‌ها گفت که این فرد مبتلا به ویروس کرونا روز جمعه در جریان ارزیابی صحی در کمربند شاهراه «نمبر یک» ولایت سرپل مشکوک شناسایی شده است. او گفت، افزون بر این، یافته‌های اولیه تیم صحی نشان می‌داد که دو فرد دیگری نیز مشکوک به ویروس کرونا بودند که نتایج آزمایش آنان جهت بررسی بیش‌تر به کابل فرستاده شد. به گفتۀ او، از میان این سه نمونۀ مشکوک تنها نتیجۀ آزمایش یک تن آنان صبح امروز مثبت ثابت شده است.

آقای اسحاق‌زی می‌افزاید که شخص مصاب به ویروس کرونا در ولایت سرپل یک مرد 19 ساله است و پیش از رسیدن به خانه، از سوی تیم ردیاب ریاست صحت عامه سرپل شناسایی و به شفاخانۀ «20 بستر» ویژۀ افراد مبتلا به ویروس کرونا در مرکز ولایت سرپل منتقل شده است. مسوولان ریاست صحت عامه همچنان می‌گویند که این فرد درحال حاضر زیر مراقبت داکتران قرار دارد.

بر اساس آمارهای نشر شده از سوی وزارت صحت عامه، تا کنون ده نمونۀ مشکوک به ویروس کرونا از این ولایت به کابل فرستاده شده است. از این میان نتیجۀ هفت نمونه منفی و تنها یک نمونۀ مثبت تثبیت شده است. همچنان نتایج دو نمونۀ دیگر تا کنون مشخص نشده است. مسوولان ریاست صحت عامۀ ولایت سرپل می‌گویند که تاکنون یک هزار و 33 فرد مشکوک به ویروس کرونا را بررسی کرده اند.

نور احمد اسحاق‌زی، رییس صحت عامه ولایت سرپل گفت که دولت یک میلیون افغانی را برای مبارزه با ویروس کرونا در این ولایت تخصیص داده است. به گفتۀ او، این ریاست قبلاً ادویه مورد نیاز برای افراد مبتلا به ویروس کرونا را خریداری کرده است. آمارهایی وزارت صحت عامه نشان می‌دهد که تاکنون در سراسر کشور 113 نفر به ویروس کرونا مبتلا شده اند.

ولایت سرپل در همسایه‌گی ولایت جوزجان و فاریاب قرار دارد. بر اساس اظهارات مسوولان صحی در ولایت فاریاب، همه روزه حدود یک هزار و پنج‌صد نفر از ایران به فاریاب و ولایات شمال کشور بر می‌گردند.