کرزی

حامد کرزی: نشست قطر فرصت واقعی برای تأمین صلح در افغانستان است

neshananews

12 September 2020

حامد کرزی، رییس جمهور پیشین کشور می‌گوید که نشست بین‌الافغانی قطر فرصت واقعی را برای تأمین صلح پایدار در کشور فراهم ساخته است.

دفتر رسانه‌یی آقای کرزی امروز (شنبه، 22 سنبله) همزمان با مراسم گشایش مذاکرات بین‌الافغانی در قطر با نشر خبرنامه‌یی در برگۀ فیس‌بوکش نوشته است که نشست قطر یک فرصت واقعی را برای تأمین صلح پایدار در کشور به میان آورده است. در این خبرنامه به نقل از آقای کرزی آمده است که نشست قطر می‌تواند به جنگ درازمدت در افغانستان نقطۀ پایان بگذارد و برای همین نیاز است که طرف‌های درگیر جنگ باید مورد حمایت همۀ قرار بگیرند.

رییس جمهور پیشین کشور خطاب به هیأت‌های مذاکره‌کنندۀ صلح که از جانب دولت افغانستان و گروه طالبان در نشست بین‌الافغانی قطر اشتراک کرده‌اند، می‌افزاید که طرف‌های یاد شده باید منافع زودگذر شخصی و گروهی را در نشست‌های صلح کنار بگذارند و منافع ملی کشور را مبنی بر تأمین صلح پایدار در کشور، در اولویت قرار دهند.

این در حالی است که مراسم گشایش نخستین دور مذاکرات مستقیم میان دولت افغانستان و گروه طالبان امروز در قطر برگزار شد. قرار است تا دو روز دیگر (دوشنبه، 24 سنبله) هیأت دو طرف به گونۀ مستقیم وارد مذاکره شوند. توافق روی یک نظام سیاسی اسلامی و برقراری آتش‌بس میان دو طرف در اجندای این دور مذاکره قرار دارد.