خروج نیروهای خارجی

حدود 20 درصد از نیروهای خارجی افغانستان را ترک کرده‌اند

neshananews

19 May 2021

ستاد فرماندهی مرکزی ایالات متحدۀ امریکا (سینتکام) اعلام کرده که روند خروج نظامیان امریکایی از افغانستان بین 13 تا 20 درصد تکمیل شده است.

این فرماندهی ناوقت دیروز (سه‌شنبه، 28 ثور) با نشر خبرنامه‌یی نوشته است که این روند شامل انتقال تجهیزات نظامی، خروج سربازان و تخریب برخی از تجهیزات امریکایی در افغانستان، می‌باشد.

خبرنامۀ این فرماندهی توضیح می‌دهد که تاکنون 115 محمولۀ تجهیزات نظامی با استفاده از هواپیمای «C-17» به بیرون از افغانستان منتقل شده است.

بر اساس این خبرنامه، همچنان پنج پایگاه نظامی نیروهای امریکایی در سطح افغانستان به وزارت دفاع ملی این کشور تسلیم داده شده‌ است.

گفتنی است که روند خروج نیروهای امریکایی و ناتو از افغانستان از یازدهم ثور امسال (1400) آغاز شد و تا چهار ماه دیگری ادامه خواهد داشت. آمارهای موجود نشان می‌دهد که در حال حاضر کم‌تر از هشت هزار نظامی خارجی در افغانستان حضور دارند.

نیروهای خارجی بر اساس موافقت‌نامۀ دوحه که در دهم حوت سال 1398 میان امریکا و طالبان به امضا رسید، افغانستان را ترک می‌کنند. طالبان نیز مکلف‌اند روابط خود را را گروه‌های تروریستی قطع کنند و مذاکرات صلح را با دولت افغانستان آغاز کنند.