اتمر

حنیف اتمر: جنگ‌جویان القاعده در یازده ولایت افغانستان حضور دارند

neshananews

20 June 2021

محمدحنیف اتمر، وزیر امور خارجۀ کشور می‌گوید که جنگ‌جویان وابسته به شبکۀ القاعده در یازده ولایت افغانستان زیر چتر گروه طالبان حضور و فعالیت دارند.

وزارت خارجۀ کشور با نشر خبرنامه‌یی می‌نویسد که آقای اتمر این موضوع را پس از چاشت دیروز (شنبه، 29 جوزا) در نشست مجمع دیپلماسی «آنتالیا» در ترکیه مطرح کرده است.

آقای اتمر می‌گوید با وجود قطع‌نامه‌های مکرر شورای امنیت سازمان ملل متحد مبنی بر جلوگیری از ورود افراد مشکوک به داخل خاک کشورها، القاعده در مناطق زیر تصرف طالبان در افغانستان حضور فعال دارند.

آقای اتمر می‌افزاید که بر اساس اطلاعات نهادهای امنیتی افغانستان این جنگ‌جویان دست‌کم در یازده ولایت کشور حضور و فعالیت دارند. به سخن آقای اتمر، گروه‌های پیکارجوی دیگری مانند تحریک اسلامی اوزبیکستان، جنبش اسلامی ترکستان شرقی، خطیبه امام بخاری و سایر گروه‌ها نیز در ولایت‌های شمالی افغانستان حضور فعال دارند.

وزیر خارجۀ کشور خاطرنشان می‌سازد که طالبان روابط گستردۀ خود با این گروه‌ها را حفظ کرده و جرایم سازمان‌یافته نظیر قاچاق مواد مخدر را به گونۀ هماهنگ انجام می‌دهند. به سخن او، این گروه‌های به گونۀ مشترک از بابت فروش مواد مخدر سالانه صدها میلیون دالر درآمد کسب می‌کنند.

این در حالی است که طالبان در توافق با ایالات متحدۀ امریکا تعهد کرده‌اند که روابط خود را با شبکۀ القاعده قطع خواهند کرد.

اخیراً اما جوبایدن، رییس‌جمهور امریکا تأکید کرده است که نیروهای امریکایی از افغانستان بیرون می‌شوند، اما تلاش‌های امریکا و شرکایش برای مبارزه با تروریسم در این کشور ادامه خواهد یافت.