سیحون سیلاب

خسارات سنگین سیلاب‌ها در دو ولسوالی بدخشان

مسوولان محلی بدخشان می‌گویند که در پی سرازیر شدن سیلاب‌های ناشی از بارنده‌گی‌های شدید در ولسوالی‌های «شهدا» و «بهارک» این ولایت خسارات هنگفت مالی به باشنده‌گان محل وارد شده است.

غلام فاروق بهیج، ولسوال شهدا به خبرگزاری نشانه می‌گوید که حوالی ساعت 5 عصر دیروز (سه‌شنبه، ششم جوزا) سیلاب‌ در این ولسوالی شدت گرفته است و در پی آن صدها جریب زمین‌ زراعتی، کانال‌های آب‌رسانی و شماری از خانه‌های رهایشی تخریب شده‌اند. او می‌افزاید: «در نتیجۀ سیلاب‌های روز گذشته صدها جریب زمین زراعتی، بیش از ده خانه رهایشی، سه کانال آب‌رسانی زراعتی و شماری از شبکه‌های آب آشامیدنی صحی تخریب و از بین رفته‌اند.»

ولسوال شهدا خاطرنشان می‌سازد که بر اثر این سیلاب‌ها افزون بر این‌که مسیر شمار زیادی از روستاها به مرکز ولسوالی بسته شده است، راه رفت‌وآمد ولسوالی «شهدا» نیز به ولسوالی بهارک و شهر فیض‌آباد، مرکز بدخشان مسدود شده است.

از سویی هم، سید عبدالله همایون دهقان، رییس ادارۀ مبارزه با رویدادهای طبیعی ولایت بدخشان می‌گوید که سرازیر شدن سیلاب‌های روز گذشته زیان‌ هنگفت مالی را به باشنده‌گان ولسوالی‌های شهدا و بهارک وارد کرده است. به گفتۀ او، گروه‌های بررسی‌کننده به محل فرستاده شده‌اند تا میزان خسارات وارده را مشخص بسازند. آقای دهقان می‌افزاید که ادارۀ مبارزه با رویدادهای طبیعی در ولایت بدخشان همۀ آماده‌گی‌ها را روی دست دارد و همزمان با نهایی شدن بررسی‌ها، روند کمک‌رسانی به آسیب‌ دیده‌گان آغاز خواهد شد.

سرازیر شدن سیلاب‌ها در بسیاری از ولسوالی‌های بدخشان، همه‌ساله زیان‌ سنگین مالی را به باشنده‌گان این ولایت وارد می‌کند. مقام‌های محلی بدخشان می‌گویند که آنان افزون بر تسریع روند کمک‌رسانی، تلاش دارند که از قطع جنگل‌ها جلوگیری کنند و به ایجاد سپر آب، کمربندهای سبز و دیوارهای استنادی و تحکیماتی بپردازند تا از تخریب گستردۀ سیلاب‌ها در آینده‌ها جلوگیری شود.