خلیلزاد

خلیل‌زاد: افزایش خشونت‌ها برای کسب امتیاز در مذاکرات، روند صلح را تهدید می‌کند

neshananews

19 October 2020

زلمی خلیل‌زاد، نمایندۀ ویژۀ ایالات متحدۀ امریکا در امور صلح افغانستان حملۀ طالبان در غور را غم‌انگیز توصیف می‌کند و می‌گوید که افزایش خشونت‌ها به هدف کسب امتیاز در میز مذاکرات، روند صلح را تهدید می‌کند.

آقای خلیل‌زاد بامداد امروز (دوشنبه، 28 میزان) در برگۀ توییترش نوشته است که طالبان برخلاف تعهدشان خشونت‌ها را اخیراً در ولایت‌های هلمند و غور افزایش داده‌اند. او حملۀ دیروز طالبان در شهر فیروزکوه، مرکز ولایت غور را «اندوهناک» توصیف کرده است.

آقای خلیل‌زاد می‌گوید که طرف‌های درگیر جنگ در افغانستان توافق کرده‌اند که خشونت‌ها را به تدریج کاهش دهند. به سخن او، با وجود این، خشونت‌ها در روزهای اخیر در سطح بلندی قرار دارد.

نمایندۀ ویژۀ ایالات متحدۀ امریکا در امور صلح افغانستان خاطرنشان می‌سازد که افزایش خشونت‌ها و تلاش برای کسب امتیاز با تشدید خشونت، روند جاری صلح را تهدید می‌کند و مانند گذشته یک محاسبۀ اشتباه تلقی می‌شود.

آقای خلیل‌زاد از طرف‌های درگیر جنگ به ویژه از طالبان می‌خواهد که به تعهدهای این گروه با امریکا طبق موافقت‌نامۀ صلح دوحه عمل کنند و خشونت‌ها را در افغانستان کاهش دهند.

این در حالی است که روز گذشته طالبان یک حملۀ انفجاری مرگ‌باری را در مرکز ولایت غور انجام داده‌اند. در این حمله دست‌کم 12 تن کشته شده و بیش از 100 تن دیگر زخمی شده‌اند.

افزون بر این طالبان در جریان دو هفتۀ گذشته حمله‌های‌شان را به قصد تصرف شهر لشکرگاه، مرکز ولایت هلمند افزایش داده‌اند. این حملۀ طالبان هزاران خانواده را از خانه‌های‌شان بی‌جا کرده است.