خلیلزاد

خلیل‌زاد دور تازه‌یی از سفرهایش را در پیوند به صلح افغانستان آغاز کرد

neshananews

29 June 2020

وزارت خارجۀ امریکا اعلام کرده است که زلمی خلیل‌زاد، نمایندۀ ویژۀ این کشور در امور صلح افغانستان در ادامۀ تلاش‌هایش برای نهادینه شدن صلح در افغانستان این بار به منظور جلب حمایت کشورهای منطقه برای صلح و تسهیل این روند، دور تازه‌یی از سفرهایش را آغاز کرده است. آقای خلیل‌زاد قرار است این بار به کشور‌های قطر، پاکستان و اوزبیکستان برود.

در اعلامیۀ وزارت خارجۀ ایالات متحدۀ امریکا که دیروز (یک‌شنبه، هشتم سرطان) نشر شد، آمده است که آقای خلیل‌زاد در این دور از سفرهایش به دوحه، اسلام‌آباد و تاشکند می‌رود. بر اساس این اعلامیه، آقای خلیل‌زاد برای برآورده شدن تعهدات پیش از مذاکرات بین‌الافغانی به ویژه کاهش خشونت‌ها در افغانستان و رهایی به موقع زندانیان دو طرف، خواهان جلب حمایت این کشورها می‌شود.

نمایندۀ ویژۀ امریکا در امور صلح افغانستان، در این دور سفرهایش به کابل نخواهد آمد، اما از طریق کنفرانس ویدیویی با مقام‌های این کشور صحبت خواهد کرد. طبق اعلامیۀ وزارت خارجۀ امریکا، در این دور سفرها، آدم بولر، رییس موسسۀ انکشاف مالی بین‌المللی ایالات متحده نیز آقای خلیل‌زاد را همراهی می‌کند. در این اعلامیه تأکید شده است که هیأت همراه آقای خلیل‌زاد فرصت‌های سرمایه‌گذاری، مشارکت در بخش‌های مختلف را برای پیش‌برد و بهبود وضع اقتصادی افغانستان و حمایت از صلح و ثبات‌ پایدار در منطقه، بررسی می‌کند.

کاهش خشونت‌های جنگی و رهایی پنج هزار زندانی گروه طالبان در ازای یک‌هزار زندانی دولت افغانستان از پیش شرط‌های اساسی موافقت‌نامۀ صلح امریکا و طالبان است که در دهم حوت سال گذشته در دوحه، پایتخت قطر میان نماینده‌گان دو طرف امضا شد.

بر اساس این موافقت‌نامه، حکومت افغانستان تاکنون 3هزار 850 زندانی گروه طالبان را از بند رها کرده است. طالبان نیز می‌گویند که تاکنون 655 زندانی دولت افغانستان را آزاد کرده‌اند.