خلیل زاد

خلیل‌زاد: قتل دو کارمند کمیسیون حقوق بشر یک عمل ضد بشری است

neshananews

28 June 2020

زلمی خلیل‌زاد، نمایندۀ ویژه امریکا در امور صلح افغانستان در واکنش به حمله بالای کارمندان کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان و کشته شدن دو کارمند این نهاد می‌گوید که قتل هدف‌مند دو کارمند این کمیسیون یک اقدام ضد بشری است.

آقای خلیل‌زاد بامداد امروز (یک‌شنبه، هشتم سرطان) در برگۀ توییترش نوشته است که حمله بالای فاطمه خلیل و جاوید فولاد، دو کارمند کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان را شدیداً محکوم می‌کند. او همچنان می‌افزاید که از خواست شهروندان افغانستان برای غلبه بر این اختلاف‌ها و ادامۀ حرکت به سوی یک صلح پایدار و با عزت که در آن به حقوق همه احترام گذاشته شود، حمایت می‌کند.

این درحالی است که بامداد دیروز (شنبه، هفتم سرطان) موتر حامل کارمندان کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان در ناحیۀ دوازدهم شهر کابل هدف ماین مقناطیسی قرار گرفت و در نتیجۀ آن دو کارمند این نهاد کشته شدند. تاکنون فرد و یا گروهی مسوولیت این رویداد را بر عهده نگرفته است. ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی گروه طالبان در توییتی نوشته است که طالبان در این رویداد دست ندارد. کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان نیز گفته است که پس از بررسی‌های همه‌جانبه در این باره اظهارنظر خواهد کرد.

حمله بر کارمندان این نهاد حقوق بشری از سوی اتحادیۀ اروپا، هیأت معاونت سازمان ملل متحد در افغانستان (یوناما) و شماری از مقام‌های حکومت افغانستان و کشورهای دیگر نکوهش شده است.