خلیلزاد

خلیل‌زاد: مذاکرات بین‌الافغانی باید هرچه زودتر آغاز شود

neshananews

19 August 2020

زلمی خلیل‌زاد، نمایندۀ ویژۀ ایالات متحدۀ امریکا در امور صلح افغانستان، می‌گوید که مردم افغانستان آرزوی صلح دارند و مذاکرات مستقیم صلح به رهبری و مالکیت آنان باید هرچه زودتر آغاز شود.

 آقای خلیل‌زاد شام‌ دیروز (سه‌شنبه، ۲۸ اسد) در پیامی به مناسبت روز استرداد استقلال افغانستان می‌گوید که تلاش‌ها برای پایان دادن به جنگی که بیش از چهار دهه در افغانستان جریان داشت با وجود چالش‌های جدی به یک مرحلۀ امیدوارکننده رسیده است. او در ادامه تأکید کرده است که مذاکرات صلح به رهبری و مالکیت مردم افغانستان باید هرچه زودتر آغاز شود.

آقای خلیل‌زاد این مذاکرات را یک گام تاریخی و مهم برای برقراری صلح در کشور خوانده است. او می‌افزاید که رهبران افغانستان از همۀ طرف‌ها باید برای آغاز گفت‌وگوها اقدام کنند. به سخن او، «رهبران افغانستان باید کشورشان را در اولویت قرار دهند، از اشتباهات گذشته بیاموزند و به یک توافق سیاسی برسند. این راه برای پایان جنگ و آتش‌بس جامع و دایمی است.»

نمایندۀ ویژۀ ایالات متحدۀ امریکا در امور صلح افغانستان در حالی بر آغاز هرچه زودتر مذاکرات بین‌الافغانی تأکید می‌کند که ارگ ریاست جمهوری دو روز پیش اعلام کرده است که شماری «اندکی» از اسیران نیروهای امنیتی از سوی طالبان رها نشده‌اند. صدیق صدیقی، سخنگوی رییس‌جمهور غنی در یک نشست خبری گفته است که رها نشدن شماری از اسیران نیروهای امنیتی از سوی طالبان مانعی برای آغاز مذاکرات مستقیم صلح است. طالبان نیز توقف روند رهایی 400 زندانی‌شان را مانع آغاز این مذاکرات از سوی دولت افغانستان عنوان می‌کنند. آقای صدیقی در این باره می‌گوید که روند رهایی 400 زندانی طالبان به دلیل نگرانی‌های شماری از کشورهای خارجی از جمله فرانسه، متوقف شده است. او اما تأکید می‌ورزد که حکومت با متحدانش در تلاش حل این مشکل است.