خشونت علیه زنان

دادستانی کل: در 9 ماه گذشته ۲ هزار و 88 مورد خشونت علیه زنان در کشور ثبت شده است

tahminaatif

01 October 2020

دادستانی کل اعلام کرده است که در جریان نُه ماه گذشته دو هزار و 88 قضیۀ خشونت علیه زنان در سطح کشور ثبت شده است.

جمشید رسولی، سخنگوی دادستانی کل امروز (پنج‌شنبه، دهم میزان) در یک نشست خبری در کابل می‌گوید که این قضایا شامل مواردی‌اند که بین ماه جدی سال 1398 تا سنبلۀ سال 1399 خورشیدی در دادستانی‌های مرکز و ولایت‌های کشور به ثبت رسیده‌اند. آقای رسولی می‌افزاید که تجاوز جنسی، لت‌وکوب، ازدواج‌های اجباری، ممانعت از تصرف در اموال، مجروحیت منجر به قتل از موارد عمدۀ این قضایا به شمار می‌آید. او تأکید می‌ورزد که دادستانی‌های مرکز و ولایت‌ها به همۀ این قضایای خشونت علیه زنان رسیده‌گی کرده‌اند.

سخنگوی دادستانی کل توضیح می‌دهد که در این میان یک‌هزار و 100 مورد لت‌وکوب و 173 مورد تجاوز جنسی نیز شامل‌ هستند. به سخن او، 662 مورد این قضایا در کابل، 256 مورد بلخ، 208 مورد در دایکندی و موارد دیگر در سایر ولایت‌های کشور به ثبت رسیده است.

گفتنی است که دادستانی کل تنها آمار رسمی قضایای ثبت شدۀ خشونت‌ علیه زنان را به نشر سپرده است. بیشتر موارد خشونت علیه زنان در نهادهای عدلی و قضایی ثبت نمی‌شوند. همچنان در روستاها این دست قضایا در نشست‌های قومی حل و فصل می‌شوند. مسوولان دادستانی کل می‌گویند که افزایش شمار موارد ثبت شدۀ خشونت‌ علیه زنان نزد این نهاد، نشان می‌دهد که دسترسی قربانیان خشونت به نهادهای عدلی و قضایی افزایش یافته است.