سرور دانش

دانش: طالبان می‌خواهند به جای شریعت، تفاهم‌نامهٔ این گروه با امریکا مبنای مذاکرات قرار گیرد

neshananews

10 October 2020

محمد سرور دانش، معاون دوم ریاست جمهوری کشور می‌گوید که گروه طالبان به جای شریعت اسلامی تلاش دارند توافق‌نامهٔ این گروه با امریکا مبنای مذاکرات جاری صلح قرار گیرد.

آقای دانش امروز (شنبه، نوزدهم میزان) در نشستی در کابل می‌گوید که طالبان برای دست‌یابی به قدرت آماده‌اند از شریعت اسلامی شانه خالی کنند.

آقای دانش می‌افزاید که این گروه به جای مبنا قرار گرفتن شریعت اسلامی در مذاکرات آیندهٔ صلح تلاش دارند که توافق‌نامهٔ این گروه با امریکا مبنای گفت‌وگوهای آتی صلح قرار گیرد.

معاون دوم ریاست جمهور کشور خاطرنشان می‌سازد که هیأت مذاکره‌کنندهٔ صلح دولت افغانستان از نگاه منطق، استدلال و اتکا به شریعت اسلامی به منظور حل اختلاف‌ها در گفت‌وگوهای صلح نسبت به هیأت طالبان در جایگاه بهتری قرار دارد.

این موضوع در حالی مطرح می‌شود که به تازه‌گی معصوم استانکزی، رییس هیأت مذاکره‌کنندهٔ صلح دولت افغانستان نیز تأکید کرده است که این هیأت در روشنایی قرآن و شریعت برای دست‌یابی به صلح در کشور تلاش می‌کند. به سخن او، هیچ فرد یا گروهی نمی‌تواند فراروی تأمین صلح مانع ایجاد کند.

این اظهارات پس از آن مطرح می‌شود که کارشیوهٔ مذاکرات دوحه با گذشت بیش از 25 روز هنوزهم نهایی نشده است. طالبان تلاش دارند، توافق‌نامهٔ این گروه با امریکا مبنای مذاکرات آتی صلح قرار گیرد.

اما هیأت مذاکره‌کنندهٔ صلح افغانستان می‌گوید که فیصله‌های لویه جرگهٔ مشورتی صلح و مردم افغانستان باید مبنای این مذاکرات قرار بگیرد.