محرم-کابل

دانش: وضعیت کنونی کشور شبیه با وضعیت عاشورا است

neshananews

12 August 2021

سرور دانش، معاون دوم ریاست جمهوری می‌گوید که وضعیت کنونی کشور با وضعیت عاشورا کاملاً شبیه است. به گفتۀ او طالبان تلاش می‌کنند به جای مذاکره، از “طریق ترور، وحشت و اعمال استبدادی به هدف شان برسند.”

ارگ ریاست جمهوری بانشر خبرنامه‌یی می‌نویسد که آقای دانش این اظهارات را امروز(پنج‌شنبه، 21 اسد) در نشستی که رییس جمهور غنی با کمیسیون تامین امنیت مراسم عاشورا داشته، بیان کرده است.

عاشورا در سال جاری با 28 اسد سال‌روز استرداد استقلال کشور هم‌زمان شده است. در همین حال سرور دانش، معاون دوم رییس جمهوری خاطرنشان می‌کند “وضعیت امروز افغانستان نشان می‌دهد که متاسفانه کشور ما هنوز در معرض دسایس و توطیه‌های بین المللی قرار دارد و هنوز استقلال کشور در معرض تهدیدهای گوناگون است.”

براساس خبرنامۀ ارگ، معاون کمیسیون هماهنگی تامین امنیت مراسم عاشورا و عضو شورای علمای اهل تشیع در این نشست، از هماهنگی کامل با نیروهای امنیتی و دفاعی و مردم بخاطر تامین امنیت مراسم عاشورا اطمینان داده و جهت تامین امنیت غرب کابل، خواستار تطبیق طرح امنیتی آن شده است.

عاشورا، روز دهم از ماه محرّم است. اهمیت این روز نزد شیعیان به دلیل وقایع عاشورای سال ۶۱ هجری قمری است که در این روز حسین بن علی (امام سوم شیعیان) و یاران وی در رویداد کربلا در جنگ با لشکر عمر سعد کشته شدند.

شیعیان همه‌ساله با آغاز ماه محرم به عزاداری می‌پردازند. مراسم عزاداری در بیشتر مناطق تا روزهای ۱۱ و ۱۲ محرم و در بعضی مناطق تا پایان ماه صفر ادامه می‌یابد. اوج این عزاداری‌ها در روز عاشوراست. این روز در تقویم رسمی ایران، عراق، افغانستان، پاکستان و هند، تعطیل است.