ینس استولتنبرگ

دبیر کل ناتو: طالبان باید با کاهش خشونت زمینۀ برقراری آتش‌بس را فراهم بسازند

neshananews

24 October 2020

ینس استولتنبرگ، دبیر کل ناتو خشونت‌های جاری در افغانستان را پذیرفتنی نمی‌داند و از گروه طالبان می‌خواهد که خشونت‌های جاری در افغانستان را برای فراهم‌سازی زمینۀ برقراری آتش‌بس، کاهش دهند.

آقای استولتنبرگ دیروز (جمعه، دوم عقرب) پس از پایان نشست وزیران دفاع ناتو در بروکسل به خبرنگاران گفته است که خشونت‌ها در افغانستان به گونۀ چشم‌گیری افزایش یافته است. آقای استولتنبرگ با اشاره به حمله‌های اخیر طالبان در ولایت‌های هلمند، غور و تخار خاطرنشان می‌سازد که سطح بلند خشونت‌ها در افغانستان برای اعضای ناتو پذیرفتنی نیست و این خشونت‌ها باید کاهش داده شوند.

با این حال، دبیر کل ناتو از گروه طالبان می‌خواهد که خشونت‌ها را کاهش دهند تا زمینه برای برقراری آتش‌بس سرتاسری و دایمی در کشور فراهم شود. او مهم‌ترین مأموریت ناتو در افغانستان را «مبارزه با تروریسم» عنوان می‌کند و می‌افزاید که خروج سربازان ناتو از افغانستان نیز وابسته به شرایط امنیتی در این کشور خواهد بود.

این در حالی است که همزمان با رأی‌زنی روی نهایی‌سازی کارشیوۀ مذاکرات مستقیم صلح میان طالبان و دولت افغانستان، میزان خشونت‌ها از سوی طالبان در کشور افزایش یافته است. هرچند از این پیش یوناما، سفارت‌خانه‌های امریکا، کانادا، بریتانیا و فرانسه در کابل از طالبان خواسته‌اند که خشونت‌ها را کاهش دهند، اما گروه طالبان تاکنون در این باره واکنش مثبتی نشان نداده‌اند.