دختران بدخشی

دخالت طالبان در کانکور بدخشان؛ «حکومت به فراهم‌آوری سهولت در زمینۀ تحصیل دختران متعهد است.»

cristinaaziz

22 August 2020

ارگ ریاست جمهوری در واکنش به ممانعت طالبان از اشتراک دختران در آزمون کانکور در ولایت بدخشان، می‌گوید که حکومت به فراهم‌آوری سهولت‌ در زمینۀ تحصیل دختران متعهد است و اقدام‌های لازم از سوی مسوولان در این مورد صورت می‌گیرد.

صدیق صدیقی، سخنگوی ریاست جمهوری امروز (شنبه، اول سنبله) در باز توییت ویدیوهای منتشر شده از دختران بدخشانی در توییتر نوشته است: «صدای دختران دروازی مبنی بر محروم ساخته شدن آنان از سوی طالبان در آزمون کانکور بدخشان، رسانیده می‌شود و اقدام‌های لازم از طریق نهادهای مسوول انجام خواهد شد.»

ارگ ریاست جمهوری در حالی از رسیده‌گی به این مشکل خبر می‌دهد که آزمون کانکور امسال (۱۳۹۹) در ولایت بدخشان دو روز پیش آغاز شد و تا امروز (شنبه، اول سنبله) ادامه دارد. مسوولان محلی می‌گویند که به دلیل ممانعت گروه طالبان از اشتراک دختران متقاضی آزمون کانکور در ولسوالی‌های مایمی و نسی نزدیک به ۳۰۰ تن از دختران دانش‌آموز از اشتراک در آزمون ورودی دانشگاه‌های دولتی محروم مانده‌اند. کامبیز قربانی، ولسوال مایمی بدخشان به خبرگزاری نشانه می‌گوید که ۱۸۴ دختر در این ولسوالی قصد اشتراک در آزمون کانکور را داشتند، اما پس از ممانعت و هشدار گروه طالبان از اشتراک در آزمون کانکور محروم شدند. همچنان محمد ابراهیم قیومی، ولسوال نسی می‌گوید که به استثنای ۲۴ دختر دانش‌آموزی که باشندۀ مرکز این ولسوالی هستند، هیچ دختر دیگری به دلیل ممانعت گروه طالبان در آزمون کانکور در این ولسوالی شرکت نکرده است.