Ghani_angri

دستور غنی: نیروهای امنیتی به جای «دفاع فعال» حالت «تعرضی» را اختیار کنند

neshananews

12 May 2020

محمداشرف غنی، رییس جمهور کشور در واکنش به افزایش حملات گروه طالبان در کشور به نیروهای امنیتی دستور داده است که حالت تعرضی را اختیار کنند و در برابر جنگ‌جویان طالبان و گروه‌های تروریستی دیگر بجنگند.

آقای غنی شام امروز (سه‌شنبه، 23 ثور) در بیانیه‌یی خطاب به نیروهای امنیتی می‌گوید: «با وجود خواست مکرر علمای دین، مردم، حکومت افغانستان و جامعۀ جهانی مبنی بر برقراری آتش‌بس، گروه طالبان از جنگ و افغان‌کُشی دست بر نداشته‌ و حملات‌شان را بالای مردم و تأسیسات عمومی افزایش داده‌اند.» آقای غنی می‌افزاید: «برای تأمین امنیت تأسیسات عمومی و دفع حملات طالبان و گروه‌های تروریستی دیگر به نیروهای امنیتی و دفاعی کشور دستور می‌دهم که از حالت دفاعی بیرون شوند و حالت تعرضی را اختیار کنند و در برابر دشمن عملیات‌های نظامی‌شان را آغاز کنند.»

رییس جمهور غنی درحالی به نیروهای امنیتی کشور دستور می‌دهد که حالت تعرضی را در برابر جنگ‌جویان گروه طالبان اختیار کنند که در این اواخر حملات طالبان و گروه‌های تروریستی دیگر بر پاسگاه‌های امنیتی و شهرهای کشور افزایش یافته است. در این حملات بیش‌تر افراد ملکی کشته و یا زخمی شده‌اند.

حوالی ساعت 10 بامداد امروز (سه‌شنبه، 23 ثور) سه مهاجم مسلح به یک شفاخانۀ ملکی واقع در دشت برچی از مربوطات ناحیۀ سیزدهم شهر کابل حمله کردند. درگیری این مهاجمان با نیروهای امنیتی کشور حدود چهارونیم ساعت ادامه یافت. در این درگیری 16 فرد ملکی کشته و 16 نفر دیگر زخمی شده‌اند. یک مرد دو کودک و سیزده زن شامل کشته‌شده‌گان هستند.

همچنان در یک انفجار دیگر در ولسوالی «شیوه» ولایت ننگرهار، 24 نفر غیرنظامی کشته شدند و 68 فرد ملکی دیگر زخمی شدند. مسوولان محلی ولایت ننگرهار می‌گویند که این انفجار هنگام تشیع یک جنازه صورت گرفته است. افزون بر این، ولایت‌های پکتیا، خوست و غور نیز شاهد حملات تهاجمی گروه‌های تروریستی بوده‌اند.

شورای امنیت ملی کشور با نشر خبرنامه‌یی گروه طالبان را مقصر این حملات دانسته است. در خبرنامۀ شورای امنیت ملی آمده است که گروه طالبان، داعش، شبکۀ حقانی، لشکر طیبه و شبکه‌های تروریستی دیگر با هم روابط دوامدار و قوی دارند و بخشی از یک دیگر بوده و فعالیت‌ها را به گونۀ مشترک انجام می‌دهند.

رییس جمهور غنی ضمن محکوم کردن این حملات، به خانواده‌های قربانیان تسلیت گفته است. او بار دیگر از گروه طالبان می‌خواهد که خواست مردم، حکومت و جامعۀ جهانی را بپذیرند و به آتش‌بس ‌فراگیر تن بدهند. آقای غنی در بیانیه‌یی تصریح می‌کند: «بار دیگری بالای طالبان و بزرگان آنان صدا می‌زنیم تا از کشتن و ریختن خون شهروندان کشور دست بردارند و جنگی را که بالای کشور ما تحمیل شده است و علمای دین جهان آن را ناروا و فتنه خوانده‌اند، نکتۀ پایان بگذاریم و راه صلح را به پیش بگیریم.» گروه طالبان اما از این پیش اعلام کرده‌اند که روی موضوع آتش‌بس در مذاکرات بین‌الافغانی بحث خواهند کرد.

این درحالی است که نیروهای امنیتی و دفاعی کشور از هفتۀ «کاهش خشونت‌ها» در اویل ماه حوت پارسال (1398) تاکنون در حالت دفاع فعال قرار داشتند و تنها برای دفع حملات تهاجمی گروه طالبان، اقدام نظامی می‌کردند.