1

دست‌کم ۲۸ هزار دهقان در هرات تخم اصلاح شدۀ گندم دریافت کردند

عاطفه غفوری

05 November 2020

ریاست زراعت، آبیاری و مال‌داری هرات روند توزیع تخم‌های اصلاح شدۀ گندم‌ را برای دهقانان این ولایت آغاز کرده است.

مسوولان این ریاست امروز (پنج‌شنبه، پانزدهم عقرب) می‌گویند که در کارزار خزانی توزیع تخم‌های اصلاح شده گندم حدود یک‌هزار و 427 تُن گندم در اختیار دهقانان ولایت هرات قرار خواهد گرفت. عبدالصبور رحمانی، رییس این ادارۀ زراعت، آبیاری و مال‌داری هرات هدف این کارزار را افزایش تولید گندم در هرات و جبران کمبود مواد غذایی در این ولایت عنوان می‌کند. به گفتۀ آقای رحمانی، حدود 28 هزار و 100 دهقان در نوزده ولسوالی هرات از این کمک‌ها بهره‌مند خواهند شد.

بر اساس اطلاعات ریاست زراعت هرات، ارزش این تخم‌های اصلاح شدۀ گندم ۱۰۹ میلیون افغانی می‌باشد. این بذرهای اصلاح شده می‌تواند دست‌کم 57 هزار و یک‌صد جریب زمین کشاورزی را زیر پوشش قرار دهد. پیش‌بینی می‌شود که این تخم‌های اصلاح شده میزان برداشت محصول گندم را در زمین‌های این دهقانان تا سه برابر افزایش دهد.

از سوی دیگر، کشاورزان هرات با استقبال از این کارزار می‌گویند که نیاز است تا مسوولان ریاست زراعت ماشین‌های کاشت، نگه‌داری و برداشت محصول را نیز در اختیار آنان قرار دهند. عبدالرحمان، یکی از دهقانان ولسوالی گذره در جنوب هرات می‌افزاید که برای داشتن محصول بیشتر نباید به توزیع گندم‌های بذری اصلاح شده اکتفا کرد.

اما رییس ادارۀ زراعت، آبیاری و مال‌داری در ولایت هرات تأکید می‌کند که در یک سال پسین دست‌کم ۲۰ تراکتور و شماری از ماشین‌های زراعتی در اختیار دهقانان این ولایت قرار گرفته است. عبدالصبور رحمانی خاطرنشان می‌سازد که این روند همچنان ادامه خواهد یافت.

این در حالی ‌است که سال گذشته سال مناسبی برای محصولات گندم هرات توصیف شده است. ریاست زراعت، آبیاری و مال‌داری هرات می‌گوید که در سال روان بیش از ۶۰۰ هزار تُن گندم در هرات برداشت شده است.