Faryab777

دومین روز رمضان؛ حملات طالبان در فاریاب 4 کشته و 10 زخمی برجای گذاشت

محمدجان آریا

25 April 2020

گروه طالبان در جریان ماه رمضان نیز از ادامۀ خشونت‌ها دست بر نداشته‌اند. مسوولان امنیتی ولایت فاریاب می‌گویند که در دومین روز ماه رمضان در سه رویداد جداگانه در ولسوالی‌های قیصار و آلمار این ولایت 4 غیرنظامی جان باخته و 10 فرد ملکی دیگر زخمی شده‌اند. کودکان و زنان نیز شامل این قربانیان هستند.

کریم یورش، مسوول رسانه‌یی فرماندهی پولیس فاریاب در صحبت با خبرگزاری نشانه می‌گوید که بر اثر پرتاب‌ یک هاوان توسط گروه طالبان بر خانه‌های رهایشی در روستای «کوهی» 2 مرد کشته شده و 4 کودک با 2 زن در ولسوالی قیصار این ولایت زخمی شده‌اند. این رویداد شب گذشته (جمعه، پنجم ثور) در جریان درگیری نیروهای امنیتی با جنگ‌جویان گروه طالبان اتفاق افتاده است.

مسوول رسانه‌یی فرماندهی پولیس فاریاب می‌افزاید که در یک رویداد دیگر در مرکز ولسوالی آلمار این ولایت بر اثر انفجار ماین جاسازی شده از سوی طالبان یک فرد ملکی جان باخته و یک فرد دیگر زخمی شده است. بیش‌تر این ماین‌ها از سوی گروه طالبان به منظور وارد کردن تلفات به نیروهای امنیتی در مسیر راه‌های پُر رفت‌وآمد جاسازی می‌شوند؛ اما در بیش‌تر این انفجارها افراد ملکی قربانی می‌شوند.

مسوولان امنیتی فاریاب خاطرنشان می‌سازند که در یک رویداد دیگر یک فرد ملکی بر اثر تیراندازی جنگ‌جویان گروه طالبان در روستای «صوفی قلعه» در ولسوالی قیصار، کشته شده و 3 فرد ملکی دیگر زخمی شده‌اند.

ولسوالی‌های قیصار و آلمار از جمله‌ ناامن‌ترین ولسوالی‌های ولایت فاریاب به شمار می‌روند. زمین نسبتاً ناهموار این مناطق سبب شده است که  مخالفان مسلح دولت پایگاه‌های دایمی‌شان را در میان تپه‌ها ایجاد کنند. در همین حال، مسوولان امنیتی ولایت فاریاب از آغاز عملیات نظامی زیر نام «شاهین 116» در ولسوالی قیصار خبر می‌دهند تا به گفتۀ آنان این دو ولسوالی از وجود طالبان پاک‌سازی شود.

این درحالی است که از این پیش دولت از گروه طالبان خواسته بود که برای حرمت‌گذاری به ماه رمضان جنگ را توقف دهند و برای مدت یک ماه آتش‌بس اعلام کنند. این گروه اما خواست دولت را رد کرده و به خشونت‌ها ادامه می‌دهد.