دونالت ترمپ

دونالد ترمپ: به جنگ افغانستان پایان می‌دهم

neshananews

23 September 2020

دونالد ترمپ، رییس جمهور ایالات متحدۀ امریکا در نشست سالانۀ مجمع عمومی سازمان ملل می‌گوید که به جنگ جاری در افغانستان نقطۀ پایان خواهد گذاشت.

آقای ترمپ شب گذشته (سه‌شنبه، اول میزان) در نشست مجمع عمومی سازمان ملل در نیویورک تصریح کرده است که واشنگتن سربازان خود را از افغانستان بیرون می‌کند. آقای ترمپ با اشاره به آغاز مذاکرات مستقیم میان دولت افغانستان و گروه طالبان در قطر، می‌گوید که امریکا به جنگ افغانستان در چوکات این گفت‌وگوها نقطۀ پایان خواهد گذاشت.

آقای ترمپ حدود چهار سال پیش در گیرودار انتخابات ریاست جمهوری این کشور وعده سپرده بود که به جنگ افغانستان پایان می‌دهد و سربازان امریکایی را دوباره به وطن باز می‌گرداند. بر اساس این وعده‌های انتخاباتی، امریکا حدود دوسال پیش در ماه میزان 1397 خورشیدی مذاکرات رسمی را با گروه طالبان آغاز کرد. امریکا سر انجام در ماه حوت پارسال (1398) موافقت‌نامۀ صلح را با این گروه امضا کرد. بر اساس این موافقت‌نامه، ایالات متحدۀ امریکا مکلف است نیروهای نظامی‌اش را به تدریج از افغانستان بیرون کند.

این در حالی است که نشست امسال مجمع عمومی سازمان ملل برای جلوگیری از شیوع ویروس کرونا در سطح جهان به شکل ویدیوکنفرانس برگزار شده است.