خلیلزاد و پاکستان

دیدار خلیل‌زاد با وزیر خارجۀ پاکستان

neshananews

02 July 2020

وزارت خارجۀ پاکستان از دیدار زلمی خلیل‌زاد، نمایندۀ ویژۀ ایالات متحدۀ امریکا در امور صلح افغانستان با مقام‌های این کشور خبر می‌دهد.

در خبرنامۀ این وزارت آمده است که شاه محمود قریشی، وزیر خارجۀ پاکستان دیروز (چهارشنبه، یازدهم سرطان) با آقای خلیل‌زاد، دیدار کرده است. به نقل از خبرنامۀ، در این دیدار آقای قریشی با ابراز نگرانی از ادامۀ خشونت‌ها در افغانستان، می‌گوید که همۀ طرف‌ها باید خشونت‌ها را کاهش دهند. در این دیدار، وزیر خارجۀ پاکستان همچنان از ایجاد هیأت مذاکره‌کنندۀ دولت افغانستان و ایجاد شورای عالی مصالحۀ ملی استقبال کرده و ابراز امیدواری می‌کند که روند آزادی زندانیان دو طرف به زودی پایان یابد و مذاکرات بین‌الافغانی آغاز شود.

سفارت امریکا در پاکستان نیز با نشر خبرنامه‌یی می‌گوید که آقای خلیل‌زاد با مقام‌های این کشور در پیوند به صلح افغانستان صحبت کرده و از تلاش‌های اسلام‌آباد در پیش‌برد این روند قدردانی کرده است.

آقای خلیل‌زاد این دور سفرهایش را چهار روز پیش در هشتم سرطان آغاز کرد. او از این پیش به اوزبیکستان رفت و با مقام‌های این کشور دیدار کرد. وزارت خارجۀ امریکا هدف این دور سفرهای آقای خلیل‌زاد را جلب حمایت کشورهای منطقه در روند صلح افغانستان عنوان کرده است. نمایندۀ ویژۀ ایالات متحدۀ امریکا در امور صلح افغانستان قرار است به زودی وارد قطر شود و با نماینده‌گان گروه طالبان دیداری داشته باشد.

این همه درحالی است که حکومت افغانستان حدود چهار هزار زندانی گروه طالبان را مطابق به تعهد ایالات متحدۀ امریکا به گروه طالبان، از بند رها کرده است. همچنان گروه طالبان بیش از شش صد زندانی دولت را آزاد کرده‌اند. این گروه تأکید دارند که پس از آزادی پنج هزار زندانی‌شان از زندان‌های افغانستان حاضر به مذاکرۀ مستقیم با دولت خواهند شد.

تاکنون زمان و مکان دقیق مذاکرات مستقیم هیأت مذاکره‌کنندۀ دولت با گروه طالبان مشخص نشده است. اما رییس‌جمهور غنی شام دیروز در یک مصاحبه با تلویزیون ملی خاطرنشان ساخته است که به احتمال زیاد نخستین دور این مذاکرات در قطر برگزار خواهد شد. او اما دربارۀ زمان این مذاکرات چیزی نگفته است.