204319337_4064994273576784_4522017370474291331_n

دیدار غنی و بایدن؛ امریکا اجازه نمی‌دهد افغانستان دوباره به پناهگاه تروریسم بدل شود

neshananews

26 June 2021

جوبایدن، رییس‌جمهور امریکا در دیدار با محمداشرف غنی رییس‌جمهور و عبدالله عبدالله رییس شورای عالی مصالحۀ ملی کشور می‌گوید که ایالات متحدۀ اجازه نمی‌دهد که افغانستان دوباره به پناهگاه امن برای تروریستان بدل شود.

کاخ سفید بامداد امروز (شنبه، پنجم سرطان) جزییات دیدار جوبایدن با سران دولت افغانستان را منتشر کرده است. در اعلامیۀ کاخ سفید آمده که آقای بایدن روی ادامۀ روابط میان واشنگتن و کابل پس از خروج نیروهای خارجی از افغانستان تأکید کرده است. به گفتۀ او، حمایت‌های امریکا از افغانستان به ویژۀ نهادهای امنیتی این کشور همچنان ادامه خواهد یافت.

آقای بایدن در این دیدار اظهار داشته که خروج نیروهای امریکای از افغانستان به معنای پایان روابط میان کابل و واشنگتن نیست. به سخن او، امریکا در فصل جدید روابطش با کابل سعی دارد چهار دهه جنگ در این کشور به پایان برسد. به بیان او، امریکا از تأمین ثبات در افغانستان حمایت خواهد کرد.

رییس‌جمهور ایالات متحدۀ می‌افزاید که واشنگتن از مأموریت نمایندۀ ویژۀ دبیر کل سازمان ملل متحد برای صلح افغانستان حمایت می‌کند و همۀ گروه‌های سیاسی را به آغاز گفت‌وگوهای معنادار در پیوند به صلح تشویق می‌کند.

جوبایدن در بخش دیگری از سخنانش از ادامۀ خشونت‌ها در افغانستان انتقاد کرده است. آقای بایدن خاطرنشان می‌سازد که خشونت‌های جاری در این کشور باید هرچه زودتر به پایان برسد و دولت افغانستان و گروه طالبان به یک توافق جامع صلح دست یابند؛ توافقی که به گفتۀ او، حقوق زنان، حقوق اقلیت‌ها و ارزش‌های بیست سال پسین در آن حفظ شود.

در همین حال، محمداشرف غنی، رییس‌جمهور کشور در یک نشست خبری در واشگتن سفرش به امریکا را پر دستاورد توصیف می‌کند. آقای غنی می‌گوید که ایالات متحده هیچ گاهی افغانستان را فراموش نمی‌کند؛ بلکه روابط نزدیک بین دو کشور ادامه خواهد یافت.

گفتنی است که آقای غنی و عبدالله اواخر هفتۀ گذشته بر اساس دعوت جوبایدن، رییس‌جمهور امریکا به واشنگتن سفر کردند و با رییس‌جمهور، وزیر دفاع، مشاور امنیت ملی و رییس کانگرس امریکا دیدار کرده‌اند.