-07-01 at 07.58.23

دیدبان حقوق بشر: طالبان باشنده‌گان منطقۀ «باغ شرکت» کندز را به ترک خانه‌های‌شان مجبور کرده‌اند

neshananews

08 July 2021

سازمان دیدبان جهانی حقوق بشر می‌گوید که طالبان باشنده‌گان منطقۀ «باغ شرکت» در مرکز ولایت کندز را وادار به ترک خانه‌های‌شان کرده و این منطقه را به آتش‌ کشیده‌اند.

دیدبان حقوق بشر امروز (پنج‌شنبه، هفدهم سرطان) در گزارشی می‌نویسد که جنگ‌جویان گروه طالبان بین روزهای (اول تا پنجم سرطان) صدها باشندۀ منطقۀ باغ شرکت در مرکز ولایت کندز را به ترک خانه‌های‌شان مجبور کرده‌اند.

در گزارش این سازمان آمده است که این اقدام طالبان به اتهام همکاری باشنده‌گان این منطقه با دولت افغانستان روی دست گرفته شده است. بر اساس این گزارش، جنگ‌جویان گروه طالبان پس از تخلیۀ این منطقه صدها خانۀ رهایشی را غارت کرده و به آتش ‌کشیده‌اند.

دیدبان حقوق بشر شمار این خانواده‌های بی‌جاشده را حدود 400 خانواده عنوان می‌کند. این خانواده‌ها به شهرهای تالقان و فیض‌آباد، مرکز ولایت‌های تخار و بدخشان آواره شده‌اند.

هرچند مسوولان محلی گروه طالبان می‌گویند که این اقدام برای حفاظت از جان باشنده‌گان این منطقه روی دست گرفته شده است، اما دیدبان حقوق بشر این اقدام طالبان را نقض آشکار حقوق بشر توصیف می‌کند. باشنده‌گان این منطقه نیز طالبان را به تبعیض قومی متهم می‌سازند.

طالبان در حالی این باشنده‌گان ولایت کندز را به ترک خانه‌های‌شان وادار کرده‌اند که این گروه از دو ماه به این‌سو حمله‌های خود را در شمال کشور به شدت افزایش داده‌اند. ده‌ها ولسوالی‌ در جریان دو ماه گذشته به تصرف این گروه درآمده‌اند.