آتش بس

رأی‌زنی روی برقراری آتش‌بس پانزده روزه در کشور

neshananews

15 July 2021

دولت افغانستان و رهبران گروه طالبان طرح آتش‌بس پانزده روزه را بررسی می‌کنند. این طرح از سوی دولت‌های امریکا و قطر به دو طرف درگیر جنگ در افغانستان پیشنهاد شده است.

منابع در شورای عالی مصالحۀ ملی امروز (پنج‌شنبه، 24 سرطان) به خبرگزاری نشانه می‌گویند که دولت افغانستان و گروه طالبان برنامۀ آتش‌بس پانزده روزه را روی دست دارند. به سخن او، در صورت توافق دو طرف، این آتش‌بس موقت پس از روزهای عید قربان برقرار خواهد شد.

این منابع که نمی‌خواهند نام آنان فاش شود، می‌افزایند که رأی‌زنی‌ها در این باره ادامه دارد و تاکنون در این پیوند توافق نهایی حاصل نشده است.

به نقل از این منابع، زلمی خلیل‌زاد، نمایندۀ ویژۀ امریکا در امور صلح افغانستان و داکتر مطلق ماجد القحطانی، نمایندۀ ویژۀ قطر برای افغانستان جهت تطبیق این طرح میان دو طرف میانجی‌گری می‌کنند.

در همین حال، نادر نادری، عضو هیأت مذاکراتی دولت افغانستان تأیید می‌کند که طالبان طرح یک آتش‌بس سه ماهه را با اعضای هیأت مذاکراتی دولت در میان گذاشته‌اند. به سخن او، طالبان در بدل آتش‌بس سه ماهه، رهایی هفت هزار زندانی این گروه از زندان‌های دولت و بیرون شدن نام رهبران این گروه از فهرست سیاه سازمان ملل متحد را مطالبه کرده‌اند.

این همه در حالی است که یک هیأت بلندرتبۀ دولتی متشکل از رهبران سیاسی به سرپرستی عبدالله عبدالله، رییس شورای عالی مصالحۀ ملی فردا به قطر می‌رود و با طالبان گفت‌وگوهای جدی صلح را آغاز خواهد کرد.