سرقت هرات

رهزنی‌های مسلحانه در روز روشن؛ سارقان یک باشندۀ هرات را کشتند و دیگری را زخمی ساختند

عاطفه غفوری

05 November 2020

ساعاتی پیش مردان مسلح موتورسوار یک باشندۀ هرات را در مرکز این شهر به قتل رساندند و دیگری را زخمی ساختند. این رویداد در روز روشن در نزدیکی مقام ولایت هرات به وقوع پیوسته است.

فرماندهی پولیس ولایت هرات می‌گوید که قربانیان این رویداد بیش از ۷۰۰ هزار افغانی پول نقد با خود حمل می‌کردند و از سوی سارقان مسلح شناسایی و هدف قرار گرفته‌اند. عتیق‌الله وثیق، سرپرست بخش رسانه‌های فرماندهی پولیس ولایت هرات می‌افزاید که این رویداد چاشت امروز (پنج‌شنبه، پانزدهم عقرب) در چهارراهی معارف در مرکز شهر هرات رخ داده است.

به گفتۀ مسوولان امنیتی، سارقان مسلح هنگامی بر این دو باشندۀ هرات شلیک کردند که در برابر درخواست آنان برای تحویل پول، مقاومت کردند. پولیس هرات می‌گوید که بررسی‌ها برای شناسایی و بازداشت عاملان این رویداد آغاز شده است.

سرقت‌های مسلحانه آن هم در روز روشن و در یک کیلومتری ساختمان دفتر والی هرات بار دیگر انتقاد باشنده‌گان این ولایت را نسبت به گسترش نا‌امنی و افزایش جرایم جنایی در هرات به همراه دارد. شماری از باشنده‌گان هرات با انتقاد از کارکردهای پولیس تأکید می‌کنند که نیروهای امنیتی باید هرچه زودتر به ناامنی‌های موجود در مرکز این شهر، نقطۀ پایانی بگذارد.

در هفته‌های پسین موتورسواران مسلح در نقاط مزدحم شهر اقدام به سرقت مبایل، پول و اشیای قیمتی می‌کنند. این روند اعتراض فعالان مدنی، شهروندان و بازرگانان هرات را به همراه داشته است. با وجود این که تاکنون چندین مأمور پولیس به دلیل سهل‌انگاری در انجام وظایف و تأمین امنیت شهر هرات برکنار شده‌اند، اما چالش‌های امنیتی همچنان پا برجاست.