هرات

روند توزیع کمک‌های نقدی به ۶۰۰ خانوادۀ کودکان کار در هرات آغاز شد

عاطفه غفوری

13 May 2020

ریاست کار و امور اجتماعی ولایت هرات، روند توزیع کمک‌های نقدی به خانواده‌های کودکان کار و نیازمند را امروز (چهارشنبه، ۲۴ ثور) در این ولایت آغاز کرد. قرار است حدود ۶۰۰ خانواده از این کمک‌ها مستفید شوند.

عبدالقیوم افغان، رییس ادارۀ کار و امور اجتماعی هرات می‌گوید، بر اساس این طرح در جریان دو ماه، به خانواده‌های کودکان کار مبلغ پنج هزار افغانی کمک خواهد شد. آقای افغان می‌افزاید که این خانواده‌ها تعهد سپرده‌اند که پس از این، کودکان‌شان را برای کار روانۀ خیابان‌های شهر نخواهند کرد. رییس ادارۀ کار و امور اجتماعی هرات خاطرنشان می‌سازد که برای اجرای این طرح نزدیک به سه میلیون افغانی بودجه در نظر گرفته شده است و بخشی از این کمک‌ها را موسسه‌های حمایت‌کننده، برعهده گرفته‌اند.

هدف از این کمک‌ها کاهش فقر در میان خانواده‌های کودکان کار و جلوگیری از آسیب‌های ناشی از کار خیابانی برای کودکان عنوان شده است. رییس ادارۀ کار و امور اجتماعی هرات می‌گوید که قرار است در هماهنگی با دست‌کم ده فروشگاه معتبر این ولایت، مواد مورد نیاز به این خانواده‌ها ارزان‌تر از نرخ بازار، عرضه شود. آقای افغان اضافه می‌کند که تطبیق برنامۀ کمک نقدی به خانواده‌های کودکان کار، حدود ۹ ماه زمان دربر خواهد گرفت.

در همین حال، الهه از باشنده‌گان ولسوالی انجیل هرات که از کمک‌های امروزی ادارۀ کار و امور اجتماعی بهره‌مند شده است، می‌گوید که نیاز مالی خانواده‌اش او را مجبور ساخته بود که برادر خوردسالش  را برای دست‌فروشی به خیابان‌های شهر بفرستد. خانم الهه می‌افزاید که با دریافت این کمک‌ها دیگر مجبور نیست، برادرش را وادار به کار کند.

ولایت هرات پس از کابل بیش‌ترین شمار کودکان کار را در خود جای داده است. بر اساس آمارهای ادارۀ کار و امور اجتماعی هرات، دست‌کم ۹ هزار کودک کار در این ولایت در کوچه و خیابان‌های شهر، سرگردان پیدا کردن لقمۀ نان هستند. شماری از این کودکان به دلیل مشکلات مالی خانواده‌های‌شان، وادار می‌شوند که به کارهای شاقه تن بدهند. آمارهای ادارۀ کار و امور اجتماعی هرات نشان می‌دهد که بیش از ۶۵ درصد این کودکان را بی‌جاشده‌گان داخلی تشکیل می‌دهند.