سازمان عفو بین الملل

سازمان عفو بین‌الملل: خشونت‌ها در افغانستان به شدت افزایش یافته است

neshananews

24 October 2020

سازمان عفو بین‌الملل اعلام کرده است که خشونت‌ها در جریان یک ماه گذشته در افغانستان به شدت افزایش یافته است. این سازمان از حکومت افغانستان و گروه طالبان می‌خواهد که به کاهش فوری این خشونت‌ها اقدام کنند.

در اعلامیۀ سازمان عفو بین‌الملل که دیروز (جمعه، دوم عقرب) نشر شد، آمده است که در جریان یک ماه گذشته دست‌کم 180 غیرنظامی در افغانستان جان باخته و 375 تن دیگر زخمی شده‌اند. این اعلامیه می‌افزاید که افغانستان در جریان یک ماه گذشته گواه افزایش قابل توجه خشونت‌‌ها بوده و شهروندان ملکی این کشور بهای اصلی درگیری میان جنگ‌جویان طالبان و نیروهای امنیتی افغانستان را پرداخته‌اند.

سازمان عفو بین‌الملل با اشاره به درگیری‌های مسلحانه میان نظامیان حکومت و جنگ‌جویان طالبان و حمله‌های انفجاری طالبان در ولایت‌های هلمند، غور، میدان‌وردک، فاریاب و تخار می‌افزاید که بیش‌ترین قربانیان این درگیری‌ها را افراد ملکی تشکیل می‌دهند.

این سازمان از طرف‌های جنگ در افغانستان می‌خواهد که خشونت‌ها را به گونۀ فوری کاهش دهند. سازمان عفو بین‌الملل همچنان از حکومت افغانستان و جامعۀ جهانی می‌خواهد که اقدامات جدی را برای حفاظت از جان غیرنظامیان در این کشور روی دست بگیرد.

گفتنی است که خشونت‌ها در جریان یک ماه گذشته در حالی افزایش یافته است که هیأت‌های دولت افغانستان و گروه طالبان در قطر مصروف رأی‌زنی‌ها روی نهایی‌سازی کارشیوۀ مذاکرات مستقیم صلح هستند. در جریان نزدیک به یک‌ونیم ماه گذشته دو طرف به توافق دست نیافته‌اند، اما دو طرف اطمینان می‌دهند که به زودی این کارشیوه نهایی و مذاکرات بین‌الافغانی آغاز خواهد شد.