WhatsApp Image 2021-06-10 at 13.55.30

سازمان همکاری‌های اسلامی: پس از خروج نیروهای خارجی هیچ بهانه‌یی برای ادامۀ جنگ در افغانستان وجود ندارد

neshananews

10 June 2021

دبیر کل سازمان همکاری‌های اسلامی می‌گوید که پس از بیرون شدن نیروهای خارجی از افغانستان هیچ بهانه‌یی برای ادامۀ جنگ در این کشور وجود ندارد. مسوولان این نهاد خواستار برقراری آتش‌بس در افغانستان هستند.

وزارت حج و اوقاف امروز (پنج‌شنبه، 20 جوزا) با نشر خبرنامه‌یی می‌نویسد که یوسف‌احمد بن العثیمین، دبیر کل سازمان همکاری‌ها‌ی اسلامی دیروز در دیدار با محمدیوسف حلیمی، وزیر حج و اوقاف کشور در عربستان سعودی این موضوع را مطرح کرده است.

آقای عثیمین می‌گوید که پس از خروج نیروهای خارجی از افغانستان دولت و گروه طالبان باید فوراً درگیری‌ها را متوقف کنند و به یک توافق سیاسی چاره‌جویی کنند. روند خروج نیروهای خارجی از افغانستان در یازدهم ماه ثور امسال آغاز شده و تا چهار ماه دیگری به پایان می‌رسد. ستاد ارتش ایالات متحدۀ امریکا اعلام کرده که حدود پنجاه درصد از نیروهای نظامی امریکا، افغانستان را ترک کرده‌اند.

با این حال، دبیر کل سازمان همکاری‌های اسلامی برقراری آتش‌بس برای اثبات «حُسن‌نیت» میان طالبان و دولت را ضروری می‌داند. به گفتۀ او، برقراری آتش‌بس می‌تواند دست‌یابی به توافق صلح در این کشور را تسهیل کند. عثیمین همچنان از میزان بلند خشونت‌ها در افغانستان انتقاد کرده است.

سازمان همکاری‌های اسلامی در حالی خواهان پایان جنگ و توقف خشونت‌های جاری در افغانستان شده که با خروج 50 درصد از نیروهای خارجی از افغانستان دامنۀ خشونت‌ها در کشور گسترش یافته است. هرچند این سازمان و عالمان دین در کشورهای مختلف جهان، ادامۀ جنگ در افغانستان را ناروا توصیف کرده و خواهان برقراری آتش‌بس شده‌اند. طالبان اما به این خواست‌ها تاکنون پاسخ مثبتی ارایه نکرده‌اند.