جاوید فیصل

سخنگوی شورای امنیت: 3هزار زندانی طالبان از بند رها شده‌اند و دولت آمادۀ مذاکرۀ مستقیم با طالبان است

neshananews

09 June 2020

جاوید فیصل، سخنگوی شورای امنیت ملی کشور می‌گوید که تاکنون ۳هزار زندانی طالبان از زندان‌های کشور آزاد شده‌اند و هیأت مذاکره‌کنندۀ دولت برای آغاز گفت‌وگوهای مستقیم با این گروه آماده است.

سخنگوی شورای امنیت ملی کشور امروز (سه‌شنبه، بیستم جوزا) در یک نشست خبری در کابل با اشاره بر تسریع روند رهایی زندانیان طالبان از زندان‌های کشور می‌گوید که حکومت تلاش‌های زیادی را برای تسهیل مذاکرات مستقیم با گروه طالبان انجام داده است. او می‌افزاید که روند رهایی زندانیان گروه طالبان به منظور اعتمادسازی در روند صلح ادامه دارد و تاکنون سه‌هزار زندانی این گروه از زندان‌های کشور رها شده‌اند.

به گفتۀ او، طالبان تا کنون ۲۷۷ تن از نیروهای امنیتی را از بند رها کرده‌اند و دولت افغانستان امیدوار است که این گروه به منظور اعتمادسازی در روند صلح، همۀ زندانیان دولت را که شامل سربازان امنیتی، دفاعی و غیرنظامیان هستند، آزاد کنند. او خاطرنشان می‌سازد که حکومت برای آغاز مذاکرات بین‌الافغانی آماده‌گی کامل دارد و امیدوار است که طالبان نیز در این راستا آماده‌گی بگیرد.

عبدالله عبدالله، رییس شورای عالی مصالحۀ ملی نیز روز گذشته در همایشی در مورد کمک‌های بین‌المللی برای نهادینه شدن صلح در افغانستان، گفته است که هیأت مذاکره‌کنندۀ دولت آمادۀ گفت‌وگو با هیأت مذاکره‌کنندۀ طالبان است. بر اساس گزارش‌ها قرار است مذاکرات مستقیم دولت با گروه طالبان تا چند روز دیگر در قطر آغاز شود.