images (3)

سرپرست وزارت فرهنگ: پنج شبکۀ رادیویی زیر فشار طالبان به بلندگوی این گروه بدل شده‌اند

neshananews

18 July 2021

محمد قاسم وفایی‌زاده، سرپرست وزارت اطلاعات و فرهنگ می‌گوید که پنج شبکۀ رادیویی در پنج ولایت کشور زیر فشار طالبان به بلند‌گوی این گروه بدل شده‌اند.
آقای وفایی‌زاده امروز (یک‌شنبه، 27 سرطان) در یک نشست خبری در کابل توضیح می‌دهد که رادیو میهن در ولسوالی شیندند هرات، رادیو پیمان در بغلان، سیمای صلح در سمنگان، نوبهار در بلخ و رادیو جیحون در کندز به بلندگوی طالبان بدل شده‌اند.
آقای وفایی‌زاده می‌افزاید که جنگ‌جویان گروه طالبان با تصرف مرکزهای این رادیوها، کارمندان زن را اخراج کرده و سپس این شبکه‌های رادیویی را به بلندگوی خود تبدیل کرده‌اند. به گفتۀ او، همچنان رادیو صدای غوریان در غور و رادیو بغلان بر اثر حمله‌های طالبان تخریب شده و از فعالیت بازمانده‌اند.
وفایی‌زاده با اشاره به وضعیت خبرنگاران محلی می‌افزاید که در جریان دو ماه گذشته در پی افزایش حمله‌های طالبان 51 خبرنگار از ولایت‌های مختلف کشور به مرکز آواره شده‌اند.
سرپرست وزارت اطلاعات و فرهنگ تأثیر حمله‌های طالبان بر آبده‌های تاریخی و ساحات باستانی در کشور را نیز زیان‌بار می‌خواند. به گفتۀ او، 32 آبدۀ تاریخی در سمنگان، 31 آبده در بلخ و صدها آبدۀ دیگری در ولایت‌های تخار، قندهار، هلمند، لوگر و سایر ولایت‌های کشور زیر تصرف طالبان قرار گرفته و بیم آن می‌رود که این آبده‌های تاریخی تخریب شوند.
وفایی‌زاده یادآور می‌شود که در ساحۀ تاریخی آی‌خانم در ولایت تخار کندن‌کاری‌های غیرقانونی آغاز شده و ممکن است گروه‌های مافیایی در این ساحه و سایر ساحات باستانی برای غارت آثار باستانی کشور تلاش کنند.
سرپرست وزارت اطلاعات و فرهنگ از طالبان می‌خواهد که از تخریب ساحات تاریخی و آثار باستانی خودداری کنند و در مناطق زیر حاکمیت خود جلو تخریب این ساحات را بگیرند.
این در حالی است که در بیش از دو ماه گذشته ده‌ها ولسوالی به تصرف طالبان در آمده‌اند.