محمد خالد پاینده

سرپرست وزارت مالیه: عواید دولت نسبت به سال گذشته 23 درصد افزایش یافته است

neshananews

19 May 2021

محمد خالد پاینده، سرپرست وزارت مالیۀ کشور می‌گوید که عواید دولت در جریان سال روان مالی نسبت به سال گذشته 23 درصد افزایش یافته است.

آقای پایندۀ امروز (چهارشنبه، 29 ثور) در نشست عمومی مجلس نماینده‌گان می‌گوید که برای سال روان مالی گردآوری 216 میلیارد افغانی در وزارت مالیه هدف تعیین شده است. به بیان او، از اوایل امسال تاکنون 39 میلیارد افغانی در این وزارت گردآوری شده که افزایش 23 درصدی را نسبت به سال گذشتۀ مالی نشان می‌دهد.

آقای پاینده خاطرنشان می‌سازد که این نهاد نسبت به هدف تعیین شده، در گردآوری عواید 26 درصد عقب افتاده است.

سرپرست وزارت مالیه از فساد گسترده در گمرک‌های کشور یادآوری می‌کند و اضافه می‌کند که شماری از افراد با نفوذ با گزینش افراد وابسته به خود در فساد و سوء‌استفادۀ مالی دخالت دارند. او اما تاکنون فهرستی از این افراد را همه‌گانی نساخته است.

آقای پاینده علاوه می‌کند که افزون بر کارمندان گمرک‌ها مقام‌های محلی و حتا افراد عادی نیز در حیف‌ومیل عواید دولت دخیل هستند. از این رو، به سخن آقای پاینده، یک برنامۀ جامع برای پاک‌سازی گمرک‌ها از وجود افراد فاسد در وزارت مالیه روی دست گرفته شده است.

در همین حال، میر رحمان رحمانی، رییس مجلس نماینده‌گان خواستار علنی شدن نام افراد و چهره‌هایی در داخل دولت و پارلمان شده است که به گونۀ مستقیم و غیرمستقیم در سوءاستفادۀ مالی در گمرک‌های کشور نقش دارند.

این در حالی است که در ماه‌های پسین چندین تن از مسوولان ارشد گمرک‌ها در ولایت‌های ننگرهار و قندهار به اتهام فساد و سوءاستفادۀ مالی از وظیفه برکنار شده‌اند.