IMG-20210610-WA0005

سفیر پاکستان در عربستان: تحولات دهۀ هفتاد نباید در افغانستان تکرار شود

neshananews

10 June 2021

بلال اکبر، سفیر پاکستان در عربستان سعودی می‌گوید که روند جاری صلح افغانستان باید به پایان جنگ در این کشور منجر شود و تحولات دهۀ هفتاد میلادی نباید در این کشور تکرار شود.
آقای اکبر امروز (پنج‌شنبه، 20 جوزا) در نشست سه‌جانبۀ عالمان دین عربستان، افغانستان و پاکستان در ریاض، پایتخت عربستان سعودی می‌گوید که رهبران پاکستان از روند صلح افغانستان حمایت می‌کنند.
آقای اکبر می‌افزاید که صلح در افغانستان به نفع کشورهای منطقه است و به برنامۀ اتصال منطقه‌یی که انکشاف کشورهای منطقه به آن وابسته است، کمک خواهد کرد.
بلال اکبر علاوه می‌کند که اسلام‌آباد در فکر مداخله در افغانستان نیست و می‌خواهد روند جاری صلح در این کشور به پایان جنگ منجر شود. به بیان او، اسلام‌آباد برای تسریع روند صلح در افغانستان نقش سازنده‌یی بازی خواهد کرد.
این در حالی است که اخیراً سران دولت افغانستان، دولت پاکستان را به حمایت همه‌جانبه از طالبان و تلاش برای توسعۀ ارضی خود در خاک افغانستان متهم کرده‌اند. پاکستان اما ادعا دارد که خواهان تأمین صلح در افغانستان است.
سفیر پاکستان در عربستان در حالی به تحولات دهۀ هفتاد میلادی در افغانستان اشاره دارد که در این دهه جنگ‌های تنظیمی در افغانستان آغاز شد. در نتیجۀ جنگ‌های داخلی هزاران شهروند کشته، زخمی و به کشورهای دیگری پناهنده شدند. اکنون با خروج نیروهای خارجی از افغانستان بازهم نگرانی‌هایی وجود دارد که افغانستان بار دیگری به این حالت بر خواهد گشت.