جنگ‌جویان

سه فرمانده «حزب اسلامی» با 20 تن از افرادشان در بدخشان به گروه طالبان پیوستند

neshananews

26 September 2020

مسوولان امنیتی در بدخشان می‌گویند که سه تن از فرمانده‌هان مربوط به «حزب اسلامی افغانستان» با بیست تن از افرادشان در ولسوالی یاوان این ولایت به گروه طالبان پیوسته‌اند.

ثناالله روحانی، سخنگوی پولیس بدخشان می‌گوید که آقای عنایت از فرماندهان مشهور و سابقه‌دار حزب اسلامی افغانستان با بیست تن از افرادش به ‌شمول عوض‌خان و امان‌الدین، دو فرمانده دیگر این حزب بامداد امروز (شنبه، پنجم میزان) به گروه طالبان پیوستند و در روستای «حصاری» در ولسوالی یاوان پرچم گروه طالبان را بلند کردند.

ضیاالدین واثق، مسوول دفتر ولایتی حزب اسلامی شاخۀ حکمتیار در بدخشان می‌گوید که این فرمانده‌هان تازه تسلیم شده به طالبان مربوط به حزب اسلامی شاخۀ ارغندیوال می‌باشند. گروه طالبان با نشر خبرنامه‌یی می‌گویند که سه تن از فرمانده‌هان مربوط به نیروهای امنیتی افغانستان با شصت تن از افرادشان با استفاده از فرمان عفو رهبری طالبان با این گروه یک‌جا شده‌اند.

سخنگوی پولیس بدخشان اما با رد این ادعای طالبان می‌گوید که این فرماندهان به عنوان تفنگ‌داران غیرمسوول در ولسوالی یاوان بدخشان فعالیت می‌کردند و هیچ گونه ارتباطی با نیروهای امنیتی افغانستان نداشتند.

ولسوالی یاوان یکی از ولسوالی‌های نسبتاً امن در ولایت بدخشان است. یاوان در همسایه‌گی ولسوالی‌های راغستان و کوهستان موقعیت دارد. باشنده‌گان این دو ولسوالی می‌گویند که بخش بزرگی از این دو ولسوالی از سال‌های دور به این‌سو زیر کنترل طالبان قرار دارد و با تسلیم شدن این فرمانده‌هان خطر توسعۀ جغرافیای جنگی طالبان و افزایش ناامنی‌ها در سه ولسوالی (راغستان، کوهستان و یاوان) وجود دارد.