44

سیلاب‌های مرگ‌بار؛ عبدالله عبدالله به پروان رفت

neshananews

27 August 2020

شورای عالی مصالحۀ ملی اعلام کرده است که عبدالله عبدالله، رییس این شورا برای غم‌شریکی و کمک به آسیب‌دیده‌گان سیلاب‌های مرگ‌بار به ولایت پروان رفته است.

فریدون خوزون، سخنگوی شورای عالی مصالحۀ ملی در توییتی نوشته است که آقای عبدالله برای غم‌شریکی، کمک به آسیب‌دیده‌گان و دیدار از فاجعۀ طبیعی بامداد امروز (پنج‌شنبه، ششم سنبله) عازم ولایت پروان شده است. آقای خوزون جزییات بیش‌تر ارایه نکرده است.

آقای عبدالله در حالی به این ولایت سفر کرده است که بر اساس آمار ابتدایی و اظهارات مسوولان محلی پروان، بر اثر جاری شدن سیلاب‌های مرگ‌بار در این ولایت ۸۵ نفر جان باخته و ۱۲۰ باشندۀ دیگر شهر چاریکار، مرکز این ولایت زخمی شده‌اند. افزون بر این در حدود ۵۰۰ خانۀ رهایشی و زمین‌های زراعتی تخریب شده‌ است.

والی پروان و وزیر دولت در امور رسیده‌گی به حوادث می‌گویند که برای رسیده‌گی بهتر به زیان‌مندان، برای پنج هزار خانواده حدود سه هزار خیمه، آب آشامیدنی، مواد غذایی، کمک نقدی و ادویه نیاز دارند. رییس‌جمهور غنی از رسیدن کمک به زیان‌مندان اطمینان داده است.

دامنۀ سیلاب‌ها به دوازده ولایت کشور رسیده است. مسوولان وزارت دولت در امور رسیده‌گی به حوادث می‌گویند که بر اثر جاری شدن سیلاب در دوازده ولایت کشور ۱۲۲ نفر جان باخته و ۱۴۷ نفر دیگر زخمی شده‌اند. بر اساس گزارش این وزارت ولایت‌های پروان، کابل، کاپیسا، میدان‌وردک، پنجشیر، ننگرهار، لوگر، پکتیا، پکتیکا، نورستان، لغمان و خوست گواه سیلاب‌های مرگ‌بار و زیان‌آفرین بوده‌اند. در این ولایت‌ها ۱۲۲ نفر بر اثر جاری شدن سیلاب‌ها جان باخته و ۱۴۷ نفر دیگر زخمی شده‌اند. همچنان حدود ۱۵۰۰ خانۀ رهایشی، ۲۳ دوکان، یک‌هزار و ۱۵۰ جریب زمین زراعتی تخریب و ۶۰۰ مواشی نیز تلف شده‌اند.