مرز تورخم

سیگار: میزان دادوستد اقتصادی میان افغانستان و پاکستان به گونۀ قابل توجهی کاهش یافته است

neshananews

01 March 2021

ادارۀ بازرس ایالات متحدۀ امریکا برای بازسازی افغانستان اعلام کرده است که میزان دادوستد تجاری میان افغانستان و پاکستان در جریان سال 2020 میلادی به شدت کاهش یافته است.

سیگار امروز (دوشنبه، یازدهم حوت) با نشر گزارشی می‌نویسد که صادرات کالاهای تجاری افغانستان به پاکستان در سال 2020 میلادی 56 درصد نسبت به سال گذشته کاهش یافته است.

در گزارش سیگار آمده است که واردات کالاهای پاکستانی به افغانستان نیز در جریان امسال با کاهش 43 درصدی روبه‌رو بوده است. این نهاد همه‌گیری ویروس کرونا را از عوامل عمدۀ کاهش میزان دادوستد تجاری میان دو کشور عنوان می‌کند و تنش‌های سیاسی را در مرحلۀ دوم از عوامل کاهش میزان این مبادلات می‌خواند.

سیگار همچنان با اشاره به وضعیت اقتصادی افغانستان می‌نویسد که این کشور حتا اگر به پیامدها‌ی زیان‌بار ویروس کرونا و ناامنی غالب شود نیز رشد اقتصادی قابل توجهی را تجربه نخواهد کرد.

ادارۀ بازرس امریکا برای بازسازی افغانستان خاطرنشان می‌سازد که افزون بر ویروس کرونا و ادامۀ جنگ، خشک‌سالی چالش دیگری است که مانع رشد اقتصادی افغانستان در سال‌های آینده خواهد شد.

این در حالی است که به دلیل کمبود بارنده‌گی در زمستان امسال دولت افغانستان نیز از بروز خشک‌سالی در جریان سال پیش‌رو ابراز نگرانی کرده است. این چالش باشنده‌گان شهرها و روستاهای افغانستان را تهدید می‌کند.

با وقوع خشک‌سالی باشنده‌گان روستاها در تهیۀ علوفۀ حیوانی برای دام‌ها با مشکل روبه‌رو می‌شوند و باشنده‌گان شهرها از جمله کابل را بحران کمبود آب تهدید خواهد کرد.