157024023

شورای امنیت: حمله‌ور شدن از مراکز صحی بالای نیروهای امنیتی باعث متضرر شدن این مکان‌ها و کارمندان صحی شده است

neshananews

22 June 2020

دفتر شورای امنیت ملی در رابطه به گزارش یوناما مبنی بر نگرانی شدید از حملات عمدی بر مراکز صحی در افغانستان، می‌گوید که استفاده جنگی از شفاخانه‌ها، کلینیک‌ها و حمله‌ور شدن از چنین مکان‌هایی بالای نیروهای دولتی باعث گردیده است تا به مراکز صحی و کارمندان آن ضرر وارد گردد.

دفتر شورای امنیت روز گذشته(۱سرطان) در یک اعلامیه‌ای می‌گوید که دولت افغانستان گزارشی که از سوی دفتر سیاسی سازمان ملل متحد یوناما، در رابطه به حملات بالای مراکز خدمات صحی به نشر رسیده را دریافت نموده است. «استفاده جنگی از شفاخانه‌ها، کلینیک‌ها و حمله‌ور شدن از همین مکان‌ها بالای نیروهای دولتی باعث گردیده است تا به مراکز صحی و کارمندان ضرر وارد گردد.»

این دفتر می‌افزاید که پرستاران در شرایط بسیار سخت و دشواری وظیفه مقدسی را که همانا نجات جان انسان‌ها است به پیش می‌برند و باید آن‌ها از هر نوع حمله مصوون باشند و هر نوع خشونت‌ در برابر آن‌ها باید محکوم گردد.

در بخش دیگری از اعلامیه دفتر شورای امنیت آمده است که طالبان مسلح خواست دولت افغانستان و سر منشی سازمان‌ملل‌متحد را مبنی بر آتش‌بس رد نمودند تا باعث گردد در حالات عاجل برای مردم نیازمند در جریان شیوع ویروس کرونا خدمات ضروری صحی مساعد نگردد.

دفتر شورای امنیت خاطرنشان می‌کند که «طالبان نه تنها که برای ختم جنگ و خشونت‌ها در برابر خواست‌های مردم افغانستان و جامعه جهانی اعتنا نکردند بلکه قصداً کارمندان نهادها و مراکز صحی و خدمات عامه را هدف قرار داده‌اند.»

هیآت معاونت ملل متحد در افغانستان (یوناما) روز گذشته بانشر یک گزارش تازه گفته بود که ملل متحد در افغانستان عمیقا نگران حملات عمدی اخیر بر کارمندان و  تسهیلات صحی به ویژه در جریان شیوع کوید-۱۹ می‌باشد.

در این گزارش ۱۵ رویدادی که مراکز صحی را تحت تاثیر قرار داده، مستند سازی شده از این میان ۱۰ حمله به طالبان، چهار حمله بر نیروهای امنیتی افغان و مسؤول یک حمله به‌گونۀ مشترک طالبان و نیروهای امنیتی افغانستان، شناخته شده‌اند.