n00211019-b

شورای امنیت: در دو روز گذشته 710 زندانی طالبان آزاد شده‌اند

neshananews

31 May 2020

دفتر شورای امنیت ملی کشور اعلام کرده است که در جریان دو روز گذشته، دولت ۷۱۰ زندانی گروه طالبان را از زندان‌های کشور آزاد کرده است.

دفتر شورای امنیت ملی شب گذشته (شنبه، دهم جوزا) با نشر خبرنامه‌یی می‌گوید: «از روزهای جمعه و شنبه به این‌سو ۷۱۰ زندانی طالب از زندان‌های پروان، پلچرخی و ولایات کشور رها شده‌اند و قرار است امشب و فردا نیز مطابق به فرمان رییس‌جمهور محمداشرف غنی در عید، روند رهایی ۲۰۰۰ زندانی این گروه تکمیل شود.» دفتر شورای امنیت ملی کشور خاطرنشان می‌سازد که این زندانیان آزاد شده کسانی‌اند که فهرست نام آنان از سوی هیأت فنی طالبان به هیأت فنی دولت داده شده بود.

این درحالی است که رییس‌جمهور غنی در واکنش به اعلام آتش‌بس سه روزه از سوی طالبان در عید فطر، ضمن استقبال از آن،  به منظور اعتمادسازی و ادامۀ آتش‌بس ۹۰۰ زندانی این گروه را از بند رها کرده است. از سویی هم، گروه طالبان نیز روز گذشته اعلام کرده‌اند که ۷۳ زندانی دولت را در شش ولایت کشور از بند رها کرده‌اند. گروه طالبان می‌گویند که پس از امضای موافقت‌نامۀ صلح با ایالات متحدۀ امریکا تاکنون ۴۲۰ زندانی دولت افغانستان را از بند رها کرده‌اند. رهایی پنج‌هزار زندانی گروه طالبان در ازای یک هزار زندانی دولت افغانستان، یکی از پیش‌شرط‌های موافقت‌نامۀ امضا شده میان گروه طالبان با امریکا می‌باشد. اکنون انتظار می‌رود که مذاکرات مستقیم دولت افغانستان با گروه طالبان تا دو هفتۀ دیگر آغاز شود.