تلفات ملکی

شورای امنیت: طالبان در هفتۀ گذشته ۲۳ غیرنظامی را کشته‌اند

neshananews

11 July 2020

دفتر شورای امنیت ملی کشور اعلام کرده است که طالبان در هفتۀ گذشته ۲۳ فرد ملکی را در شانزده ولایت کشور کشته و ۴۵ تن دیگر را زخمی ساخته‌اند.

دفتر شورای امنیت ملی امروز (شنبه، ۲۱ سرطان) با نشر این آمار می‌افزاید که «خشونت یکی از موارد مهمی است که دولت افغانستان همواره بر توقف آن تأکید می‌ورزد؛ اما گروه طالبان خواست همۀ طرف‌ها و مردم افغانستان را نادیده گرفته، به کشتار مردم بی‌گناه ادامه می‌دهند.»

در خبرنامۀ این شورا همچنان آمده است که گروه طالبان در هفتۀ گذشته 284 حملۀ تروریستی را در شانزده ولایت کشور انجام داده‌اند. بیش‌ترین تحرکات گروه طالبان در ولایت ننگرهار بوده است.

با این حال امیدواری‌ها بر این است که در ماه روان میلادی مذاکرات مستقیم میان دولت افغانستان و گروه طالبان آغاز شود. حکومت افغانستان اما همواره گروه طالبان را به نقض موافقت‌نامۀ دوحه متهم می‌کند. در این موافقت‌نامه، طالبان تعهد کرده‌اند که میزان خشونت‌های جنگی را در کشور کاهش خواهند داد. این گروه همچنان می‌گویند که روی کاهش خشونت‌ها در مذاکرات بین‌الافغانی صحبت خواهند کرد؛ مذاکراتی که تاکنون تاریخ دقیق آغاز آن روشن نیست. گروه طالبان رهایی پنج هزار رندانی این گروه را از زندان‌های دولت افغانستان، پیش‌شرط آغاز مذاکرات مستقیم عنوان می‌کنند. حکومت افغانستان تاکنون بیش از چهار هزار زندانی این گروه را آزاد کرده است، اما خاطرنشان ‌می‌سازد که حدود شش‌صد زندانی طالبان از بند رها نخواهند شد.