157024023

شورای امنیت: طالبان و گروه‌های تروریستی دیگر عامل اصلی اکثریت تلفات ملکی در کشور هستند

rustamkarimi

20 May 2020

دفتر شورای امنیت ملی در واکنش به گزارش یوناما مبنی بر افزایش تلفات ملکی در کشور گفته است که طالبان و گروه‌های تروریستی دیگر عامل اصلی این تلفات‌ هستند.

شورای امنیت ملی کشور روز گذشته (سه‌شنبه،۳۰ ثور) با نشر خبرنامه‌یی گفته است: «دولت افغانستان گزارش تغییر پذیر یوناما را دریافت کرده و ابراز می‌دارد که یافته‌های ما از محل نشان می‌دهد که طالبان و گروه‌های تروریستی دیگر عامل اصلی اکثریت تلفات ملکی در کشورند. طالبان به گونۀ مستقیم و یا از طریق گروه داعش و یا هم به وسیلۀ گروه‌های دیگر زمینه‌ساز و عامل تلفات ملکی هستند.»

شورای امنیت ملی کشور درحالی طالبان و گروه‌های تروریستی دیگر را عامل اکثریت تلفات ملکی در کشور می‌داند که دفتر نماینده‌گی سازمان ملل متحد در افغانستان (یوناما) در گزارش تازه‌اش گفته است که طالبان در ماه اپریل مسوول ۲۰۸ مورد تلفات افراد ملکی بوده که در مقایسه با ماه اپریل ۲۰۱۹ میلادی ۲۵ درصد افزایش یافته است. یوناما، همچنان گفته است که نیروهای امنیتی افغانستان نیز در جریان ماه اپریل، مسوول تلفات ۱۷۲ فرد ملکی بوده‌اند که در مقایسه با ماه اپریل ۲۰۱۹ میلادی ۳۸ درصد افزایش را نشان می‌دهد.

از سویی‌هم، دفتر شورای امنیت ملی می‌گوید که بر اساس معلومات آنان، طالبان در ماه اپریل سال ۲۰۲۰ میلادی در کشور ۱۴۱ فرد ملکی را کشته و ۲۸۵ غیرنظامی دیگر را زخمی ساخته‌اند. شواری امنیت ملی می‌افزاید که بخش بزرگی از این افراد بر اثر انفجار ماین‌های کنار جاده‌یی، در حمله‌های ‌مستقیم طالبان و کشتارهای هدف‌مندشان شهید و یا زخمی شده‌اند.

دفتر شورای امنیت خاطرنشان می‌سازد که معلومات و شواهد استخباراتی آنان نشان‌ می‌دهد که طالبان در حمله بالای شفاخانۀ دشت برچی در کابل و مراسم تشیع جنازه در ننگرهار که سبب کشته شدن کودکان، زنان باردار و پرستاران شد، دست دارند.

این شورای همچنان یادآوری می‌کند که خشونت‌ها از سوی طالبان در حالی‌ افزایش یافته است که این گروه پس از امضای موافقت‌نامۀ صلح با ایالات متحدۀ امریکا در قطر، تعهد سپرده‌اند که خشونت‌ها را در کشور کاهش می بخشند.