رحمت الله اندر

شورای امنیت ملی: حمایت مالی ناتو و امریکا از نیروهای امنیتی افغانستان ادامه می‌یابد

neshananews

15 April 2021

شورای امنیت ملی کشور در واکنش به اعلام زمان خروج کامل نیروهای خارجی از افغانستان می‌گوید که پس از پایان حضور این نیروها نیز حمایت مالی ناتو و امریکا از نهادهای امنیتی و دفاعی کشور ادامه خواهد یافت.

رحمت‌الله اندر، سخنگوی شورای امنیت ملی امروز (پنج‌شنبه، 26 حمل) در یک نوار تصویری می‌گوید که ایالات متحدۀ امریکا و ناتو تعهد سپرده‌اند که به حمایت مالی از نیروهای امنیتی و دفاعی افغانستان ادامه خواهند داد.

آقای اندر می‌افزاید که دفاع از شهروندان کشور توسط نیروهای امنیتی یک مأموریت موقت نیست؛ بلکه در حضور و یا عدم حضور نیروهای خارجی نیز ادامه می‌یابد. به گفتۀ او، در حال حاضر نیروهای امنیتی و دفاعی کشور 96 درصد عملیات‌های نظامی را به پیش می‌برند و بدون حضور نیروهای خارجی نیز قادر به دفاع از خاک افغانستان هستند.

این در حالی است که جوبایدن، رییس‌جمهور امریکا و ینس استولتنبرگ، دبیر کل ناتو شب گذشته اعلام کردند که نیروهای امریکایی و ناتو تا یازدهم سپتامبر سال روان میلادی افغانستان را ترک خواهند کرد.

برخی از طرف‌های داخلی در روند صلح اما خروج نیروهای خارجی را زودهنگام توصیف می‌کنند و از بروز جنگ‌های داخلی در کشور ابراز نگرانی می‌کنند.