زندان هرات

شورش در زندان هرات 8 کشته و 12 زخمی برجای گذاشت

عاطفه غفوری

29 October 2020

در پی شورش و درگیری میان زندانیان محبس مرکزی هرات با محافظان، دست‌کم هشت زندانی جان باخته‌ و دوازده تن دیگر از دو طرف زخمی شده‌اند. در میان زخمیان این رویداد چهار محافظ محبس و هشت زندانی شامل‌اند.

عبدالاحد ولی‌زاده، سخنگوی فرماندهی پولیس ولایت هرات ضمن تأیید این رویداد می‌گوید که زد و خورد میان محافظان و شماری از زندانیان محبس مرکزی هرات شب گذشته (چهارشنبه، هفتم عقرب) آغاز و برای ساعاتی ادامه یافته است. آقای ولی‌زاده می‌افزاید که نیروهای پولیس در اطراف زندان مرکزی هرات مستقر شده‌اند و اکنون وضعیت در کنترل نیروهای امنیتی قرار دارد. سخنگوی فرماندهی پولیس ولایت هرات اما جزییات بیشتری در مورد چگونه‌گی وقوع این رویداد ارایه نمی‌کند.

در همین حال، محمد رفیق شیرزی، سخنگوی ریاست صحت عامۀ هرات از انتقال دست‌کم هشت قربانی این رویداد به شفاخانۀ مرکزی این شهر خبر می‌دهد. آقای شیرزی اضافه می‌کند که همۀ قربانیان این رویداد را زندانیان تشکیل می‌دهند.

آن چنانی که سخنگوی ریاست صحت عامۀ هرات می‌گوید، در نتیجۀ شورش و درگیری زندانیان با محافظان محبس مرکزی این ولایت دوازده تن دیگر از دو طرف زخمی شده‌اند. در این میان هشت زندانی و چهار محافظ محبس مرکزی هرات شامل‌اند. آقای شیرزی وضعیت شماری از زخمیان این رویداد را نگران‌کننده توصیف می‌کند.

تاکنون مسوولان محلی و نیروهای امنیتی جزییات کامل این رویداد را در دسترس خبرنگاران قرار نداده‌اند و به خبرنگاران نیز اجازۀ حضور در محل داده نمی‌شود.

شورش در محبس مرکزی هرات حوالی ساعت هفت شام دیروز (چهارشنبه، هفتم عقرب) آغاز شده است. گواهان عینی می‌گویند که صدای شلیک گلوله نیز برای ساعاتی پیاپی شنیده شده است. افزون بر این، زندانیان شورشی که بیشتر آنان در بلاک پنجم زندان مرکزی هرات حضور دارند، شماری از اتاق‌های این بلاک را به آتش کشیده‌اند.

در زندان هرات بیش از دو هزار زندانی نگه‌داری می‌شوند. به گفتۀ مسوولان، این محبس تنها گنجایش یک هزار زندانی را دارد.