صالح

صالح: طالبان در کشتن ایاز نیازی دست دارند

neshananews

03 June 2020

امرالله صالح، معاون اول ریاست جمهوری می‌گوید که گروه طالبان مخترع و آغازگر انفجارها در مساجد هستند. او می‌افزاید که گروه طالبان در انفجار مسجد «وزیراکبرخان» دست دارند و این گروه ایاز نیازی، خطیب مسجد وزیر محمد اکبرخان را کشته‌اند.

معاون اول ریاست جمهوری صبح امروز (چهارشنبه، چهاردهم جوزا) در واکنش به کشته شدن محمد ایاز نیازی، خطیب مسجد وزیر اکبرخان، در برگۀ فیس‌بوکش می‌نویسد: «طالب‌ها نمی‌توانند با نوشتن دو جمله خود را  از این جنایت و ترور  برائت بدهند. طالب مخترع و آغازگر عمل زشت انفجار در مسجد، قتل عام علمای دین که بیرون از پاکستان درس خوانده‌اند، انتحار علیه شخصیت‌های قومی، سیاسی و علمی در کشور هستند.»

این درحالی است که محمدایاز نیازی، عالم دین و خطیب مسجد وزیرمحمداکبر خان شام دیروز (سیزدهم جوزا) در انفجاری در داخل مسجد «وزیر اکبرخان» شهر کابل کشته شد. به گفتۀ وزارت امور داخله، در این انفجار به شمول آقای نیازی دو نمازگزار کشته شده و دو فرد دیگر زخمی شده‌اند. این انفجار هنگام نماز شام صورت گرفته است.

گروه طالبان دست داشتن در این رویداد را رد کرده و ابراز تأثر کرده‌اند. امرالله صالح اما در واکنش به این انفجار می‌افزاید: «فرض کنیم، با آن‌که محال است در این عمل طالبان دست نداشته باشند، که دارند؛ با آن‌هم ترویج‌دهندۀ روش‌های خوارج در داخل کشور، گروه طالبان هستند. تفاوت فکری و تفاوت در روش‌های عملیاتی میان طالب و داعش  اصلاً قابل دید نیست و در واقع یکی است.» او تأکید می‌ورزد که وظیفۀ حکومت این است که جنایت‌کاران را پیدا کند. او خاطرنشان می‌سازد که «دشمن را می‌شناسیم هرچند در تلاش است تذکره سیاسی‌اش را گاه‌وناگاه جعل کند.» این همه درحالی است که در این اواخر شمار انفجارها در کابل افزایش یافته و تقریباً همه‌روزه کابل شاهد یک انفجار می‌باشد.