هرات

صرافان هرات در اعتراض به افزایش آدم‌ربایی‌ها اعتصاب کردند

عاطفه غفوری

30 May 2020

صرافان شهر هرات در اعتراض به افزایش آدم‌ربایی در این ولایت، دست به اعتراض زدند و بازار صرافی را بستند. مسوولان اتحادیۀ صرافان هرات می‌گویند که در روزهای اخیر و در فاصلۀ حداکثر دو روز، دو تن از صرافان این ولایت از سوی مردان مسلح ناشناس ربوده شده‌اند و تاکنون از سرنوشت آنان خبری نیست.

بهاءالدین رحیمی، رییس این اتحادیه امروز (شنبه، دهم جوزا) در صحبت با خبرگزاری نشانه می‌گوید که احمد سخاوت و محمد رضا مهری دو تن از صرافان سرشناس هرات روزهای چهارشنبه و پنج‌شنبۀ هفتۀ گذشته از نزدیکی خانه‌های‌شان ربوده شده‌اند. آقای رحیمی می‌افزاید، یکی از این افراد توسط آدم‌ربایانی ربوده شده است که لباس نیروهای امنیت ملی را بر تن داشته‌اند.

 آقای رحیمی خاطرنشان می‌سازد که افزایش تهدیدها و اختطاف صرافان در هرات سبب شده است که این صنف فعالیتش را به حالت تعلیق درآورد.

پولیس هرات نیز تأیید می‌کند که دو صراف در این ولایت به تازه‌گی ربوده شده‌اند. عبدالاحد ولیزاده، سخنگوی پولیس هرات می‌گوید که هیأتی از وزارت امور داخله برای بررسی این رویداد وارد هرات شده است. او می‌افزاید که پولیس بررسی‌ها را آغاز کرده تا اختطاف‌چیان را شناسایی و بازداشت کند.

با این همه، آدم‌ربایی‌ در هرات پدیدۀ جدیدی نیست. این ولایت پیش از این نیز شاهد موارد متعددی از آدم‌ربایی بوده است. حدود یک ماه پیش نیز ریاست امنیت ملی هرات از بازداشت گروهی از آدم‌ربایانی خبر داد که پس از اختطاف یک صراف، دست‌کم هفتاد هزار دالر از خانواده‌اش گرفته بودند. نهادهای امنیتی اما از تلاش‌ها برای محو این پدیده سخن می‌گویند.