1-825x510

طالبان و حکومت سه روز عید را آتش‌بس اعلام کردند

neshananews

24 May 2020

گروه طالبان و حکومت افغانستان در پیام‌های جداگانه اعلام کرده‌اند که در سه روز عید آتش‌بس خواهند کرد و هیچ حملۀ تهاجمی و تعرضی را در برابر یک‌دیگر انجام نخواهند داد.

ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی گروه طالبان شام دیروز (شنبه، سوم جوزا) با نشر خبرنامه‌یی گفته است برای این که شهروندان کشور بتوانند روزهای عید را با اطمینان سپری کنند، از سوی رهبری این گروه به جنگ‌جویان‌شان دستور داده شده است که در سه روز عید آتش‌بس کنند. آقای مجاهد همچنان افزوده است که جنگ‌جویان طالبان تنها در صورت حملۀ نیروهای حکومتی، حق دفاع را دارند.

رهبری گروه طالبان همچنان در این خبرنامه از افرادش خواسته است که به ساحات زیر حاکمیت دولت نروند و به نیروهای دولتی نیز اجازۀ آمدن به ساحات زیر تصرف آنان داده نشود.

با این حال، دولت افغانستان نیز از این اقدام گروه طالبان استقبال کرده و اعلام آتش‌بس کرده است. محمداشرف غنی، رییس جمهور کشور شام روز گذشته (شنبه، سوم جوزا) در یک پیام کوتاه نوشته است: «من به‌ حیث سرقوماندان اعلای قوای مسلح به نیروهای امنیتی و دفاعی هدایت می‌دهم که در سه روز عید آتش‌بس کنند و تنها هنگام حملۀ طالبان، عمل متقابل انجام دهند.» گفتنی است که رییس‌جمهور غنی جزییات بیش‌تر را در سخنرانی در روز اول عید ارایه می‌کند.

از سویی هم مأموریت حمایت قاطع ناتو در افغانستان از آتش‌بس حکومت افغانستان و طالبان در عید استقبال کرده و می‌گوید که صلح خواست مردم افغانستان است.