پایه برق

طالبان یک پایۀ برق وارداتی را در هرات انفجار دادند

عاطفه غفوری

28 September 2020

مسوولان شرکت برق‌رسانی در هرات می‌گویند که انفجار یکی از پایه‌های اصلی برق وارداتی ایران، منجر به قطع برق مناطقی از این ولایت شده است. در نتیجۀ آن نصف شهر هرات به گونۀ نوبتی به برق دسترسی دارند.

زینب محسنی، مسوول رسانه‌یی شرکت برق‌رسانی «برشنا» در هرات می‌گوید که جنگ‌جویان طالبان یک پایۀ برق را شب گذشته (یک‌شنبه، ششم میزان) در منطقۀ «کلاته» در ولسوالی غوریان این ولایت با ماین انفجار داده‌اند. خانم محسنی می‌افزاید که با انفجار این پایه، برق وارداتی هرات از ایران با کاهش ولتاژ مواجه شده است و به همین دلیل برق برای نیمی از شهر هرات به صورت نوبتی توزیع خواهد شد.

برق وارداتی ایران، منبع اصلی تأمین برق شهرک صنعتی هرات نیز است. کاهش ولتاژ برق وارداتی ایران به این شهر می‌تواند کارخانه‌های تولیدی این شهرک را با مشکل جدی مواجه سازد. اما خانم محسنی تأکید می‌ورزد که گروه‌های تخنیکی شرکت برق‌رسانی برشنا در حال تدارک اجناس لازم برای ترمیم مجدد این پایه هستند و این پایۀ برق به زودی ترمیم خواهد شد.

برق هرات و ولسوالی‌های این ولایت هم اکنون از دو کشور؛ ایران و ترکمنستان تأمین می‌شود. طالبان هرازگاهی پایه‌های برق وارداتی مسیر این دو کشور را هدف قرار می‌دهند.