عبدالله عبدالله

عبدالله: جنگ موانع جدی را در برابر نظام آموزش و پرورش کشور ایجاد کرده است

neshananews

04 October 2020

عبدالله عبدالله، رییس شورای عالی مصالحۀ ملی می‌گوید که جنگ روان در افغانستان موانع جدی را در برابر نظام آموزش و پرورش در کشور ایجاد کرده است.

دفتر رسانه‌یی شورای عالی مصالحۀ ملی با نشر خبرنامه‌یی می‌گوید که آقای عبدالله این مطلب را امروز (یک‌شنبه، سیزدهم میزان) در پیامی به مناسبت روز جهانی «معلم» مطرح کرده است. به نقل از آقای عبدالله در این پیام آمده است: «جنگ و ناامنی جاری موانع جدی را فراروی معارف و نظام آموزش و پرورش در کشور ایجاد کرده است.»

رییس شورای عالی مصالحۀ ملی در این پیام می‌افزاید که ناامنی‌های موجود سبب شده است که شمار زیادی از کودکان از دسترسی به مکتب و آموزگاران متخصص محروم شوند. آقای عبدالله پیشرفت در نظام آموزش و پرورش را به پایان جنگ مشروط دانسته و می‌گوید که دانش‌آموزان و آموزگاران تنها در صورتی بدون دلهره در مکاتب مشغول آموزش خواهند شد که جنگ جاری پایان یابد.

گفتنی است که در جریان سال‌های گذشته در بسیاری از نقاط کشور از مکتب به عنوان سنگر جنگی بین گروه‌های درگیر استفاده شده است. علاوه بر این، طالبان صدها مکتب را در جریان نوزده سال پسین به آتش کشیده‌اند.

این گروه هم اکنون بزرگ‌ترین مانع فراروی آموزش دختران در افغانستان شناخته می‌شوند و فعالان حقوق زن از منع آموزش زنان پس از توافق احتمالی صلح با طالبان به شدت نگران هستند.

با وجود این، طالبان از یک سال به این‌سو در گفت‌وگو با خبرنگاران ادعا می‌کنند که با آموزش دختران مخالفت نخواهند کرد. اما از این پیش در جریان حاکمیت طالبان بر افغانستان دختران در دهۀ 70 از آموزش محروم بودند.