عبدالله و مایک

عبدالله در حاشیۀ نشست قطر با مایک پومپیو دیدار کرد

neshananews

12 September 2020

عبدالله عبدالله، رییس شورای عالی مصالحۀ ملی در حاشیۀ مراسم گشایش نشست بین‌الافغانی در قطر دیدار کرد.

شورای عالی مصالحۀ ملی پس از چاشت امروز (شنبه، 22 سنبله) با نشر خبرنامه‌یی می‌گوید که این دیدار پس از پایان مراسم افتتاحیۀ نشست بین‌الافغانی قطر صورت گرفته است. در این دیدار محمد حنیف اتمر، سرپرست وزارت خارجه و سعادت منصور نادری، سرپرست وزارت دولت در امور صلح افغانستان نیز حضور داشته‌اند.

رییس شورای عالی مصالحۀ ملی در این نشست اطمینان می‌دهد که صلح در اولویت حکومت افغانستان قرار دارد. او ابراز امیدواری می‌کند که طالبان از فرصت پیش آمده برای تامین ثبات دایمی در کشور استفاده کنند. آقای عبدالله آغاز مذاکرات بین‌الافغانی را یک اقدام تاریخی توصیف کرده است.

همچنان مایک پومپیو، وزیر خارجۀ امریکا در این دیدار اطمینان داده است که کشورش از گفت‌وگوهای مستقیم صلح به هدف پایان خشونت در افغانستان به گونۀ قاطعانه، حمایت می‌کند.

رییس شورای عالی مصالحۀ ملی همچنان در دیدار جداگانه با وزیر خارجۀ قطر تأکید کرده است که طالبان باید از فرصت پیش آمده برای تأمین صلح و ثبات دایمی در کشور استفاده کنند.

نخستین دور مذاکرات مستقیم صلح بین‌الافغانی با مشارکت هیأت‌های مذاکراتی دولت افغانستان و گروه طالبان در حضور دیپلمات‌های ده‌ها کشور امروز در قطر گشایش یافت. در این مذاکره قرار است روی آتش‌بس دایمی در افغانستان بحث شود.

این همه در حالی است که رییس شورای عالی مصالحۀ ملی کشور در مراسم گشایش این مذاکره روی تأمین آتش‌بس در کشور تأکید کرد، اما ملاعبدالغنی برادر، معاون رهبر طالبان و رییس دفتر سیاسی این گروه هنگام سخنرانی‌اش در این نشست هیچ اشاره‌یی به موضوع آتش‌بس نکرد. این عضو برجستۀ گروه طالبان اما تأکید ورزید که این گروه مذاکرات مستقیم را با حوصله‌مندی به پیش خواهند برد.