218210407_2928538214024316_2241472291152931091_n

عبدالله در نشست دوحه: فرصت کنونی صلح نباید هدر رود

neshananews

17 July 2021

عبدالله عبدالله، رییس شورای عالی مصالحۀ ملی کشور می‌گوید که فصل تازۀ گفت‌وگوهای مستقیم صلح میان ‌هیأت‌های طالبان و دولت افغانستان نباید هدر رود. به سخن او، این گفت‌وگوها باید روی مسایل اساسی صلح متمرکز باشد.

آقای عبدالله امروز (شنبه، 26 سرطان) در مراسم گشایش نشست مستقیم صلح میان هیأت‌های دولت افغانستان و گروه طالبان در دوحه تصریح می‌کند که تأکید به پیروزی از راه نظامی سبب ادامۀ جنگ در کشور خواهد شد.

آقای عبدالله می‌افزاید که هر طرفی که به پیروزی از راه زور و خشونت تأکید کند، به جایی نمی‌رسد. او یادآور می‌شود که همۀ کشورهای منطقه و جهان اکنون طرف‌دار برقراری صلح در افغانستان هستند و در فصل تازۀ صلح باید روی موضوع‌های اساسی پرداخته شود.

عبدالله عبدالله خاطرنشان می‌سازد که مردم افغانستان در سال‌های پسین به دستاوردهای زیادی از جمله حق رأی برای تعیین سرنوشت، حقوق زنان و حقوق اقلیت‌ها دست یافته‌اند، اما نسبت به این دستاوردها برداشت‌های متفاوتی وجود دارد.

رییس شورای عالی مصالحۀ ملی علاوه می‌کند که دو طرف منازعه باید اختلاف‌ها را از راه گفت‌وگو حل کنند. او تأکید می‌ورزد که هیأت دولت افغانستان از صلاحیت و صلابت کامل برای بحث روی همۀ مسایل مربوط به صلح از جمله موارد مربوط به توافق نهایی برخوردار است. به بیان او، از فرصت جاری باید برای ختم جنگ در کشور استفاده شود.

این اظهارات آقای عبدالله در نخستین دیدار هیأت‌های بلند رتبۀ دولت افغانستان و گروه طالبان در دوحه مطرح شده است. این دیدار پیش از چاشت امروز آغاز شد و قرار است فردا نیز ادامه یابد.