عثمانی

عثمانی: واقعات مثبت ویروس کرونا در افغانستان به شدت کاهش یافته است

neshananews

05 October 2020

احمد جواد عثمانی، سرپرست وزارت صحت عامۀ کشور می‌گوید، واقعات مثبت کرونا در افغانستان طی هفته‌های اخیر به شدت کاهش یافته است.

آقای عثمانی امروز( دوشنبه چهاردهم میزان) طی یک نشست خبری در کابل می‌گوید در جریان هفتۀ گذشته تنها 90 واقعۀ جدید مثبت ویروس کرونا در کشور ثبت شده که کمترین تعداد ابتلا به این ویروس را درهفته‌های اخیر نشان می‌دهد.

آقای عثمانی می‌گوید، ثبت واقعات جدید این ویروس در هفتۀ سی‌وهشتم آغاز شیوع کرونا  6 درصد کاهش یافته است؛ درصدی که در هفتۀ سی‌ام به 14 فیصد می‌رسید.

او واقعات فوتی ناشی از این ویروس را نیز روبه کاهش خوانده می‌افزاید، وضعیت کرونا درکشور تحت کنترول است و نگرانی‌های جدی از انتشار این ویروس هم‌اکنون برطرف شده است.

سرپرست وزارت صحت، انتشار این ویروس را در مکاتب و دانشگاه‌ها نیز غیر قابل نگرانی توصیف کرده می‌گوید در یک نمونه‌گیری این وزارت تنها کمتر از 5 درصد دانش‌جویان و دانش آموزان در ابتلا به این ویروس مشکوک بوده‌اند.

او هر چند رعایت تدابیر بهداشتی از قبیل استعمال ماسک و حفظ فاصلۀ اجتماعی را در این مراکز ضروری توصیف می‌کند اما می‌افزاید با رعایت این تدابیر دوام درس‌های حضوری درمراکز تعلیمی و تحصیلی خطرآفرین نخواهد بود.

 عثمانی به نگرانی از شیوع موج دوم این ویروس در فصل زمستان اشاره کرده می‌گوید هرچند این نگرانی وجود دارد اما شهروندان نباید دراین مورد هراس داشته باشند.

او خاطر نشان می‌سازد که آمادگی‌های وزارت صحت برای مهار شیوع احتمالی موج دوم ویروس کرونا به صورت قابل ملاحظه افزایش یافته است. به گفتۀ او تنها 17 شفاخانه درکابل هم اکنون آماده پذیرش بیماران کرونا هستند.

این درحالی است که همزمان با آغاز شیوع موج اول ویروس کرونا تنها دو شفاخانه در کابل برای تداوی بیماران کرونا اختصاص داده شده بود