مجروح

عضو هیأت مذاکراتی دولت: برای نهایی‌سازی کارشیوۀ مذاکرات مستقیم منتظر تصمیم طالبان هستیم

neshananews

11 October 2020

غلام فاروق مجروح، عضو هیأت مذاکره‌کنندۀ دولت افغانستان می‌گوید که هیأت طالبان برای نهایی کردن کارشیوۀ مذاکرات مستقیم صلح تا حالا تصمیم نهایی نگرفته‌اند.

آقای مجروح بامداد امروز (یک‌شنبه، بیستم میزان) با ارسال یک نوار تصویری به رسانه‌ها می‌گوید که نهایی شدن کارشیوۀ مذاکرات مستقیم صلح به تصمیم نهایی هیأت طالبان بسته‌گی دارد. آقای مجروح می‌افزاید که هیأت مذاکراتی طالبان برای اعلام تصمیم نهایی این گروه در پیوند به کارشیوۀ گفت‌وگوهای آتی صلح به مشوره‌های بیشتری نیاز دارند.

این عضو هیأت مذاکره‌کنندۀ دولت افغانستان خاطرنشان می‌سازد که هیأت دولت با حوصله‌مندی انتظار دارد که هیأت مذاکراتی طالبان تصمیم نهایی‌شان را پیرامون کارشیوۀ گفت‌وگوهای آتی صلح اعلام کنند. او تأکید می‌ورزد که گفت‌وگوهای صلح زمان‌گیر خواهد بود.

با گذشت نزدیک به یک ماه از آغاز گفت‌وگوهای مستقیم صلح میان هیأت‌های باصلاحیت دولت افغانستان و گروه طالبان در قطر دو طرف تاکنون به نهایی کردن کارشیوۀ مذاکرات بین‌الافغانی قادر نشده‌اند.

ظاهراً میانجی‌گری زلمی خلیل‌زاد، نمایندۀ ویژۀ امریکا در امور صلح افغانستان نیز موثر واقع نشده است. از این پیش، آقای خلیل‌زاد در سفرش به دوحه خاطرنشان ساخت که امریکا برای برقراری آتش‌بس سرتاسری و دوام‌دار در افغانستان بالای طرف‌های مذاکره‌کننده فشار وارد خواهد کرد.