1200x675_cmsv2_45c93f70-dba6-52ad-b967-93a442e4b2be-5873074

عفو بین‌الملل: طالبان با کشتن سربازان تسلیم‌شده در فاریاب مرتکب جنایت جنگی شده‌اند

neshananews

14 July 2021

سازمان عفو بین‌الملل می‌گوید که طالبان با کشتار گروهی از سربازان کماندوی ارتش افغانستان پس از تسلیمی آنان، مرتکب جنایت جنگی شده‌اند.

سازمان عفو بین‌الملل امروز (چهارشنبه، 23 سرطان) با اشاره به گزارش شبکۀ تلویزیونی «سی.ان.ان» مبنی بر کشتار گروهی از سربازان کماندوی ارتش افغانستان توسط طالبان در فاریاب، خواستار آغاز بررسی‌های فوری این قضیه شده است.

سازمان عفو بین‌الملل این اقدام طالبان را جنایت جنگی توصیف می‌کند. بر اساس اعلامیۀ این سازمان، ادعاهای مکرر طالبان مبنی بر تغییر روش این گروه و احترام به حقوق بشر بنابر شواهد موجود به گونۀ کامل دروغ بوده است.

این سازمان خاطرنشان می‌سازد، در صورتی که حکومت افغانستان نتواند رویداد فاریاب را بررسی کند، جامعۀ جهانی و دادگاه بین‌المللی کیفری بررسی‌های فوری را در پیوند به این قضیه آغاز خواهند کرد.

این در حالی است که بر اساس گزارش شبکۀ تلویزیونی «سی.ان.ان» 22 سرباز کماندوی ارتش افغانستان حدود یک ماه پیش در نتیجۀ نبرد با طالبان به این گروه تسلیم شدند. جنگ‌جویان طالبان اما این سربازان را پس از تسلیمی به گونۀ گروهی کشته‌اند.

این نخستین بار نیست که طالبان مرتکب جنایت جنگی و نقض حقوق بشر می‌شوند، اوایل همین ماه جنگ‌جویان این گروه بیش از 400 خانواده را در مرکز شهر کندز از خانه‌های‌شان بیرون کردند و خانه و اموال‌ آنان را آتش ‌زدند. دیدبان بین‌المللی حقوق بشر این اقدام طالبان را نقض آشکار حقوق بشر توصیف کرده است.