عمران خان

عمران خان: خانواده‌های طالبان افغانستان در پاکستان زنده‌گی می‌کنند

neshananews

01 July 2021

عمران‌خان، نخست وزیر پاکستان می‌گوید که شماری از خانواده‌های طالبان افغانستان در پاکستان زنده‌گی می‌کنند.

عمران خان دیروز (چهارشنبه، نهم سرطان) در نشست عمومی شورای ملی پاکستان این موضوع را مطرح کرده است. آقای خان گفته، باوجود این که خانواده‌های شماری از رهبران طالبان در پاکستان زنده‌گی می‌کنند، اما اسلام‌آباد روی طالبان هیچ فشاری وارد نمی‌کند.

به نقل از روزنامۀ «دان»، نخست وزیر پاکستان می‌افزاید که با نزدیک شدن موقع خروج کامل نیروهای خارجی از افغانستان، واشنگتن از اسلام‌آباد می‌خواهد که طالبان را به میز مذاکره حاضر کند.

عمران خان خاطرنشان می‌سازد که این یک واقعیت است که خانواده‌های طالبان در پاکستان زنده‌گی می‌کنند، اما اسلام‌آباد نمی‌خواهد با زندانی ساختن این خانواده‌ها رهبران طالبان را به زور روی میز مذاکره حاضر کند.

او ادامه می‌دهد که اسلام‌آباد در حال حاضر سیاست عمق استراتژیک را در افغانستان دنبال نمی‌کند و بین احزاب و گروه‌های سیاسی در این کشور هیچ یکی را حمایت نمی‌کند.

نخست وزیر پاکستان علاوه می‌کند که پاکستان در پی تأمین صلح در افغانستان است.

این در حالی است که پیش از این، وزیر داخلۀ پاکستان نیز یادآوری کرده است که اسلام‌آباد از طالبان حمایت می‌کند. به گفتۀ او، خانواده‌های طالبان در پاکستان زنده‌گی می‌کنند و زخمیان این گروه نیز در شفاخانه‌های پاکستان درمان می‌شوند.

حمدالله محب، مشاور شورای امنیت ملی افغانستان از وزیر داخلۀ پاکستان برای این افشاگری ستایش کرده است.

از این پیش مقام‌های دولت افغانستان بارها صدا بلند کرده‌اند که پاکستان لانۀ تروریسم و حامی طالبان است. اسلام‌آباد اما همواره این موضوع را رد می‌کرد. در این اواخر روشن نیست که مقام‌های پاکستانی روی چه علتی از حمایت‌شان از طالبان پرده بر می‌دارند.